FAST+FMMI+HGF - 2. ročník 2014/15
Akademický rok 2014/2015
informace mým studentům FAST- pátek od 10:45, FMMI- úterý od 9:00, a HGF- ve čtvrtek od 7:15
online cvičení k učebnici najdete ZDE
LETNÍ SEMESTR
Vysvětlil jsem podmínky pro udělení zápočtu: prezentace odb. témat (.ppt), úspěšnost u písemného zápočtového testu min. 51%, docházka - min. 75%.
Informace ke zkoušce najdete ZDE.
Zabývali jsme se str. 56-57 v 6. lekci.
DOMA:
1) V učebnici "písemně" cv. B, C, D, E - 6. lekce.
2) Pročtěte si úvodní dvě strany ze 6. lekce - především cv. 1, 2, 3..
3) Upozorňuji též na on-line podporu naší učebnice ZDE.
Prezentace studentů z loňského roku pro Vaši lepší představu najdete ZDE.
Připomněl jsem skloňování přídavných jmen v přívlastku i tvoření trpného rodu. Poslech (cv. 56/1a, b a cv. 3/57.
DOMA:
1) Učebnice 6. lekce - str. 64-65 - cv. J, K, N. Procvičujte také ZDE.
2) Pročíst str. 58-59 - především cv. 5,6,8 a doplnit a naučit se neznámá slova !!!
3) Promyslet si téma prezentace a případně přinést návrh zvoleného textu (vytištěný). Budeme rozdělovat termíny prezentací tak, abychom od 4. týdne výuky mohli začít s prezentacemi.
Dokončili jsme 6. lekci, v některých skupinách jsme si rozdělili termíny prezentací - v příští hodině budeme pokračovat s rozdělováním.
Prezentace studentů z loňského roku pro Vaši lepší představu najdete ZDE.
DOMA:
1) Promyslet a nejlépe i napsat několik vět ke cv. 8/59 (= dokončete text napravo od schématu).
2) Pročtěte a přeložte si str. 66-67. Naučte se slovní zásobu k nové lekci.
Prezentace postupně ukládám do systému LMS (Téma 11). Najdete je vždy v podobě .ppt/.pptx a .doc/.docx.
V hodině ve čtvrtek proběhly první prezentace. Tato skupina si připraví na příští hodinu překlad prezentovaného textu od Adély P. -
Text před vytištěním doplňte o malý slovníček, který si sami vytvoříte - minimálně 10 slovíček, z nichž Vás budu zkoušet :-).Vzor:
werfen, warf, geworfen - házet
die Deponie, -, en - skládka (odpadu)
DOMA:
1) 6. lekce - cv. 9/59 - doplnit schéma - dle vašeho denního režimu (musí obsahovat věty v trpném rodu).
2) Písemně - 72-73/B, D, E.
3) Připravte si neznámá slova ke 2. části 7. lekce - str. 68-69.
4) Promyslete svou účast na letní škole němčiny - více ZDE.
___________________________________________________________________________________________________________________
POZOR:
V úterý 10.3. máte Rektorské volno .
V tento den navštivte Veletrh pracovních příležitostí Kariéra PLUS.
___________________________________________________________________________________________________________________
DOMA:
1) Překlad vybrané prezentace. K prezentaci, kterou jsme si v hodině přeložili si připravte PÍSEMNĚ 2 otázky a promyslete k nim samozřejmě odpověď (týká se pouze skupiny ve čtvrtek). Prezenatace najdete v LMS (Téma 11).
2) Písemně - 74-75/I, K.
3) Připravte si neznámá slova ke 2. části 7. lekce - str. 68-69.
4) Zopakujte si tvoření a použití konjunktivu préterita a opisné formy s würde (str. 71 dole) nebo též ZDE.
5) Promyslete svou účast na letní škole němčiny - více ZDE.
___________________________________________________________________________________________________________________
Z překladů tento týden nám vzniklo několik zajímavých otázek:
Dvojicové spojky (slovensky ZDE)
- nicht nur – sonder auch (nejen – ale i)
- sowohl – als auch (jak – tak / i - i)
- weder – noch (ani – ani)
- entweder – oder (buď – anebo)
- einerseits – ander(er)seits (na jedné straně – na druhé straně)
- teils - teils (částečně - částečně)
- mal - mal (někdy - někdy)
- je - desto (čím - tím)
- bald - bald (hned - hned)
- zwar - aber (sice - ale) (malý test např. ZDE)
Překlad předložky "durch"
- pomocí, prostřednictvím
- díky / kvůli / pro (durch Verdunstung = díky/kvůli vypařování)
- přes (durch den Wald = přes les)
- prostý 7. p (durch den Wald = lesem)
Příčestí přítomné / minulé v pozici přívlastku
schreiben (silné sloveso)
příč. minulé – ge + kmen + t/en = geschrieben (der geschriebene Brief, ein geschriebener Brief = napsaný dopis)
příč. přítomné -d = schreibend (das schreibende Kind, ein schreibendes Kind = píšící dítě/dítě, které píše)
kochen (slabé sloveso)
gekochtes Wasser x kochendes Wasser (uvařená voda x vroucí voda)
DOMA:
úterý Zopakujte si překlad textů a .K oběma textům máte mít slovníčky s 10 slovy, z nichž Vás budu zkoušet. Ke každému textu si připravte dvě otázky - PÍSEMNĚ a promyslete odpovědi. |
čtvrtek K textu jsme si stanovili otázky - příště budu zkoušet odpovědiOTÁZKY: 1. Welche Krankheitsüberträger werden in Mülldeponien beherbergt? 2. Welches Gas entsteht in den Mülldeponien und wie er entsteht? 3. Welche Auswirkungen von Mülldeponien gefährden die Umgebung? Na příští hodinu máte mít připraven překlad textu a slovníček. |
pátek připravte si text (Rahmenscherversuch) a otázky k textu . Připravte si též překlad textu , pokud stihneme, budeme překládat i tento text.Ke každému textu si vytvořte PÍSEMNĚ slovníček cca 10 slov (budu z nich zkoušet). |
___________________________________________________________________________________________________________________
A jedna poznámka k překladům:
Překlad konstukce sein/haben+zu+infinitiv
Tato konstrukce vyjadřuje, že se něco musí, má nebo může udělat. Agens ve větě není vyjádřen. Pokud by vyjádřen byl, použije se místo slovesa „sein“ sloveso „haben“.
Der Brief ist zu schreiben. = Den Brief muss man schreiben. = Der Brief muss geschrieben werden. (Dopis je třeba / je nutno / se musí / má / může napsat.)
Srovnejte:
Ich habe den Brief zu schreiben. = Ich muss/soll/kann den Brief schreiben. (Já musím / mám / můžu ten dopis napsat.)
úterý K textu jsme si stanovili otázky - příště budu zkoušet odpovědi a slovíčka k textu.OTÁZKY: 1. Welche Navigationssatellitensysteme kennen Sie und wo werden sie verwendet? 2. Wo finden die GNSS ihre Benutzung? 3. Was braucht ein Empfänger zur Positionierung bei dr Arbeot mit dem globalen Navigationssatellitensystem? Na příští hodinu si připravte překlad textu a slovníček textu. K tomuto textu si připravte PÍSEMNĚ dvě otázky a promyslete odpovědi. |
čtvrtek K textu jsme si stanovili otázky - příště budu zkoušet odpovědi a slovíčka k textu.OTÁZKY: 1. Woraus setzt sich der Marketing-Mix zusammen? 2. Womit befasst sich die Produktpolitik / Preispolitik? 3. Welche sind die Beispiele der Distributionspolitik? Na příští hodinu si připravte překlad textu a slovníček. K tomuto textu si připravte PÍSEMNĚ dvě otázky a promyslete odpovědi. |
pátek Vybrali jsme si 4. text - Wolkenkratzer. Překládali jsme první polovinu textu č. 2 (Rahmenscherversuch) a k textu č.1 jsme si stanovili otázky:OTÁZKY :1. Welche Vorteile hat die Dachbegrünung (bitte nicht Kopie aus dem Text !!!) - mind. drei Vorteile. 2. Aus welchen Schichten besteht die typische Dachbegrünung? (mind. 4) 3. Erklären Sie, wie die Dachbegrünung das Raumklima verbessert . Ke každému textu si vytvořte PÍSEMNĚ slovníček cca 10 slov (budu z nich zkoušet). |
___________________________________________________________________________________________________________________
úterý Připravte si překlad textu a slovníček textu. K tomuto textu si připravte PÍSEMNĚ dvě otázky a promyslete odpovědi. Vrátíme se i k otázkám a "slovníčkům" k předchozím textům. |
čtvrtek Připravte si překlad textu a slovníček. K tomuto textu si připravte PÍSEMNĚ dvě otázky a promyslete odpovědi. Vrátíme se i k otázkám a "slovníčkům" k předchozím textům. |
pátek Dokončili jsme překlad textu č. 2 (Rahmenscherversuch) . Přeložili jsme si text č. 3 .OTÁZKY :1. Die Klappbrücken ähneln der Zugbrücken, aber wie unterscheiden sie sich? 2. Beschreiben Sie, wie die Drehbrücken "funktionieren". 3. Wann und wo werden die provisorischen Brücken verwendet? |
___________________________________________________________________________________________________________________
úterý Překlad textu (dokončení překladu), slovníček k textu. |
čtvrtek Překlad textu . Otázky k předchozímu textu ( ) promyslete odpovědi.OTÁZKY :1. Womit beschäftigt sich die Geodäsie? 2. Was ist die Aufgabe der Katastervermessung? 3. Wie unterscheiden sich höhere und niedere Geodäsie? |
pátek Vytiskněte si i text č. 4 odpadá. a text č. 5 . Pracujte na jejich překladu - doma. Výuka 17.4. |
___________________________________________________________________________________________________________________
Nezapomeňte se zúčastnit některé z akcí festivalu
úterý Překlad textu (dokončíme překlad) a textuVysvětloval jsem, jak mají vypadat odpovědi na stanpovené otázky (nesmí jít o jednoslovné odpovědi či pouze výčet. Vždy - celou větou a nikdy NESMÍ jít o větu opsanou z tetxu. Věty musí být libovolným způsobem upravené, samozřejmě s použitím slov v textu obsažených. Lze přidávat i informace v textu neobsažené (body navíc :-) ) OTÁZKY :1. Welche Phasen und Phasengemische entstehen bei der Produktion von Stahl? 2. Über welche Eigenschaften muss die Stahl zur Produktion von Messern verfügen? 3. Wozu dient der Konvertor? - Beschreiben sie ihn (Kapazität, Temperatur, Reaktionen etc.). 4. Erklären Sie den Begriff Glühen - mit eigenen Wörtern. OTÁZKY :1. Was versteht man unter dem WIG-Schweißen? 2. Was versteht man unter dem MIG/MAG Schweißen? 3. Das Schweißen ist ein sehr oft verwendeter Vorgang. Könnten sie es kurz erklären? |
čtvrtek Služební cesta (Most) - doma si překládajte text |
pátek Překlad textu č. 4 a textu č. 5 . , otázky k textům.OTÁZKY :1. Aus welchen Gründen werden die Wolkenkratzer gebaut? 2. Welche Gebäude werden / werden nicht als Wolkenkratzer bezeichnet? 3. Nennen Sie mind. 5 - Ihrer Meinung nach - schönste Wolkenkratzer auf der Welt - Wo stehen sie?
OTÁZKY :1. Welche Sorten von Bäumen werden bei uns für den Innenausbau meist verwendet? 2. Welche Vorteile hat die Holzrahmenbauweise? 3. Möchten Sie mal eher in einem Holzrahmenhaus, Passivhaus oder Plattenhaus wohnen? - Warum? |
___________________________________________________________________________________________________________________
úterý Předtermín pro vykonání zápočtového testu - v učebně D213. Nezapomeňte si s sebou přinést i pracovní sešity s vyplněnými úkoly - viz výše. |
čtvrtek Překlad textu Kontrola slovníčků a otázek k předchozím textům. |
pátek Státní svátek |
___________________________________________________________________________________________________________________
úterý Rektorské volno. |
čtvrtek Překlady textu - , kontrola slovníčků, příprava k zápočtu.OTÁZKY :1. Auf welchen Prinzipien funktioniert der Bagger 288? 2. Wozu dient der Bagger 288? - Wo wird er ausgenutzt? |
pátek Státní svátek náhradní termíny: čtvrtek 7.5. od 7:15 - D203 čtvrtek 7.5. od 9:00 - A 426 (má kancelář) čtvrtek 7.5.12:30-15:45 - D 210. Nebo kterýkoliv termín ZDE. |
___________________________________________________________________________________________________________________
úterý Předtermín pro vykonání zkoušky - dle dohody - učebna D 213. Termín pro vykonání zápočtu - učebna D 213. |
čtvrtek Řádný termín pro vykonání zápočtového testu - v učebně D203 - od 7:30. Nezapomeňte si s sebou přinést i pracovní sešity s vyplněnými úkoly - viz výše. |
pátek - od 9:30 do 11:15! Řádný termín pro vykonání zápočtu. Předtermín pro vykonání zkoušky. Vždy v učebně LPOI 405. |
___________________________________________________________________________________________________________________
Termíny pro vykonání zkoušku budu postupně zveřejňovat ZDE. Ke zkoušce se přihlaste v EDISONu.
___________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________
ZIMNÍ SEMESTR
V hodině jsme se zabývali první polovinou 1. lekce (str. 6-7). Poslech ke cvičení 3 na str. 6
1) V učebnici doplňte cv. 4 na str. 7.
2) Cv. A, B, D, E - str. 12-13.
3) Pro rozšíření slovenské slovní zásoby ZDE a podrobněji ZDE. Věřím, že si dohledáte podobné infomace ke své osobě.
Popis firmy - str. 8. Připomenutí použití částice "zu" před infinitivem. Viz např. české skriptum ZDE.
1) Promyslete str. 8-9.
2) Písemně cv. I, J, K / str. 14
3) Pročtěte si str. 11.
4) Upozorňuji na online oporu k učebnici a doufám že s ní budete doma pracovat ZDE .
______________________________________________________________________________________
Dokončili jsme 1. lekci. Zabývali jsme se tématem organizace firmy (slovesa produzieren-herstellen-erzeugen-fertigen...) a popis organigramu (str. 8) větami typu Wer leitet ...? - Wer ist zuständig für...?
DOMA:
1) Přečtěte si text str. 10/cv. 14, abyste mi mohli popsat diagram u textu.
2) Písemně cvičení 12/ A, B + 22/A, B, C, D, G.
3) Pročtěte si str. 16-17 a doplňte případná neznámá slova.
4) Znovu si poslechněte audionahrávku z hodiny 1. lekce cv. 9.
Zabývali jsme se 2. lekcí. Poslech najdete zde: 2. lekce cv. 2.
Str. 18-19, poslech najdete zde: 2. lekce cv. 7 .
DOMA:
1) Znovu si poslechněte 2. lekce cv. 7 a dovyplňte si, co jste v hodině nestihli (=cv. 7a,b/18).
2) Písemně: 24/ J, K, L, M, Q.
3) Pročtěte si str. 10 (především cv. 10) - přeložte si případná neznámá slova.
4) Zopakujte si tvoření trpného rodu - str. 21.
Dokončili jsme 2. lekci (str. 19, 17 a cv. D/22) Poslech: 2. lekce cv. 12. Připomněl jsem tvoření a použití trpného rodu (Passiv). trpný rod a jeho tvoření v přítomném čase, préteritu a perfektu, ve spojení se způsobovými slovesy (přítomný čas+préteritum) a sovnání trpného rodu průběhového (werden+příčestí minulé) a stavového (sein+příčestí minulé).
DOMA:
1) Pročíst str. 26 a cv. 27/5 (především slovní zásoba).
2) Str. 31 - gramatika skloňování přídavných jmen v přívlastku - včetně stupňovaných tvarů přídavných jmen.Gramatiku česky vysvětlenou můžete najít také např. zde: ZDE.
3) Písemně - cv. A, B, C, D/32.
4) Poslech ke 3. lekci - 3. lekce cv. 2
První část 3. lekce (str. 26-27). Poslech - 3. lekce cv. 2 .
DOMA:
1) Cv. 3 na str. 27 - promyslete věty a zopakujte si slovní zásobu.
2) Písemně cv. H, I, J, L na str. 34-35.
3) Poslechy k následující hodině - 3. lekce cv. 7 a 3. lekce cv. 12 .
4) Připomínám, že gramatiku si můžete nastudovat např. zde - ZDE.
5) Odkazy na různé testy ke gramatice na internetu najdete ZDE. Pro začátek můžete zkusit ZDE.
3. lekce. Poslech - 3. lekce cv. 7 . Cv. na str. 28.
DOMA:
1) Cv. 8, 9, 10 na str. 29.
2) Poslechněte si nahrávku ke cv. 12/30 a zamyslete se nad odpověďmi.
3) Písemně - cv. M/35 (využijte k tomu vlatsní CD - je v učebnici) + cv. N/35.
4) Odkazy na různé testy ke gramatice na internetu najdete ZDE. Pro začátek můžete zkusit ZDE.
5) Poslechněte si audionahrávku ke cv. 2/36 - 4. lekce cv. 2a a 4. lekce cv. 2b.
Dokončili jsme 3. lekci (str. 29 cv. 8,9,10). Poslech 3. lekce cv. 12 . první část 4. lekce (str. 36-37).
Poslouchali jsme pouze cv. 2a: - 4. lekce cv. 2a a 4. lekce cv. 2b.
DOMA:
1) Doposlouchejte si cv. 2b a vyplňte na jeho základě cv. na str. 37 nahoře.
2) Promyslete si cv. 4/37.
3) Písemně: A, D, F /42-43
______________________________________________________________________________________
Rektorské volno.
Dokončili jsme 4. lekci. Poslechy - 4. lekce cv. 7 a 4. lekce cv. 9 případně i 4. lekce cv. 14.
Připomněl jsem překlad vedeljších vět s českou spojkou "aby" ´dass/damit a jejich krácení zu+inf. resp. um+zu+inf.
DOMA:
1) Dokončete si ze 4. lekce cv. 10/39
2) Zopakujte si časové spojky (41/1)
3) Písemně: I (vysvětlení na str. 41 dole), J, Ka, La
Dokončení 4. lekce + první část 5. lekce. Str. 46-47 - popis možností placení - koláž na str.46. Popis jízního kola.
DOMA:
1) Písemně: 52-53 / A, B, C, G
Dokončení část 5. lekce. Audio - 5. lekce cv. 2 a 5. lekce cv. 6 .
Informace k zápočtu.
DOMA:
1) Příprava k zápočtu - lekce 1-5, kompletace domácích úkolů - přineste si s sebou pracovní sešit k zápočtu !!!
2) Můžete si vyzkoušet demo (bohužel z 1. ročníku).
Předtermín pro vykonání zápočtu. Sejdeme se na kolejích - budova D - PC pavilon v obvyklou dobu (cca v 11:00, nejpozději však 11:30). Přineste si s sebou vyplněnou učebnici - viz seznam úkolů výše.
- Zápočtové testy se píší výhradně v určených počítačových učebnách. Testy již není možné psát z notebooků ani na jiných počítačích, než které jsou k tomuto účelu vyhrazeny.
- Řádné termíny testů probíhají v době běžné výuky v týdnu 8. - 12. 12. 2014. Studenti mají povinnost dostavit se do určené učebny dle časového harmonogramu (viz http://zapoctovetestyzs2014.jdem.cz/) a psát test za přítomnosti svého pedagoga. V PC Pavilonu na kolejích v Porubě, blok D.
Opravné termíny pro vykonání zápočtu jsou aktualizovány ZDE.