GMT - 1. ročník: němčina 2020/21 - ÚTERÝ
Akademický rok 2020/2021
Informace pro mé studenty NĚMČINY na HGF (obor GMT)
(výuka v ÚTERÝ)
ZIMNÍ SEMESTR
___________________________________________________________________________________________________
1. hodina: 15. září 2020
Úvodní hodina
Seznámení s požadavky k zápočtu:
V hodině jsem připomněl, kde se mluví německy a její příbuznost s dalšími evropskými jazyky. Viz např. ZDE.
___________________________________________________________________________________________________
2. hodina: 22. září 2020
Vysvětlil jsem časování sloves v přítomném čase, osobní zájmena, vykání, základní pozdravy. Číslovky 1-20.
DOMA:
1) Obstarejte si učebnici Direkt neu, díl 1 - viz obrázek výše.
2) Seznamte se s významem němčiny a zeměpisem Německa.
3) Zopakujte si, které jazyky patří mezi germánské jazyky společně s němčinou.
3) 1. lekce - str. 11 - vše pročíst a umět přeložit.
_____________________________________________________________________________________________
3. hodina: 29. září 2020
1. lekce - dokončení. Slovesa haben + sein, slovosled v ozn. větě i v otázce.
DOMA:
1) Písemně - str. 15 - vše.
2) Písemně - str. 142-147 / 1,3,4,5,8,9,12,16,17.
3) Promyslete si odpovědi ke cv. 147/18.
4) Začněte si procvičovat němčinu v e-learningu, který pro Vás byl vytvořen v LMS. Měli byste zvládnout Lektion 1 - vše tak dlouho, dokud nebude na 100% - ZDE.
_____________________________________________________________________________________________
4. hodina: 6. října 2020
1. hodina, která probíhala přes MS Teams
2. lekce - časování slabých a silných sloves, učebnice str. 18-19 a LMS - Lektion 2.
DOMA:
1) Písemně - str. 15 - vše.
2) Písemně - str. 148 a další / 1,3,5,6,7.
3) V gramatické části 2. lekce (zelená dvojstrana) si připomeňte časování slabých a silných sloves.
4) Naučte se slovíčka ze 2. lekce (str. 229).
_____________________________________________________________________________________________
5. hodina: 13. října 2020
2. lekce - str. 20. Vysvětlili jsme si, jaký rod mají země a města v němčině:
DAS většina zemí, světadílů a měst – Tschechien, Deutschland, Österreich, England, Polen, Amerika, Asien, Kamerun... + Ostrava, Freiburg, Korňa, Nová Ves u Nového Města na Moravě, New York, Ouagadougou...
DIE – die Tschechische Republik, die BRD (=die Bundesrepublik Deutschland), die Schweiz, die Slowakei, die Türkei, die Ukraine...
DER – zatím můžeme vynechat, ale můžete se otestovat ZDE
množné číslo – die USA, die Niederlande, souostroví (např. die Kanarischen Inseln, die Balearen)
Ve větách pak:
DAS: Ich komme aus člen Ostrava. (Pocházím z Ostravy.) (Bez členu.)
DIE: Ich komme aus (3.p.) der Schweiz. (jedn.č.) / aus der Tschechischen Republik. (Pocházím z...)
Množné číslo: Ich komme aus (3.p.) den USA. (mn.č.) / den Kanarischen Inseln
Na úvod budeme občas používat základní fráze - např.:
Wie geht es Ihnen? (Jak se Vám daří?) - Wie geht es dir? (Jak se ti daří?)
Danke, gut. Super. Toll.(Skvěle.) Es geht. (Jde to.) Nicht gut. Schlecht.
DOMA:
1) Str. 21 - přečíst + umět přeložit 3 krátké texty dole v "bublinách".
2) Písemně 25/I. - VI.
3) Písemně - str. 150 a další / 8,9,10.
4) Procvičujte on-line ZDE a v LMS.
5) Zkuste vyřešit ZDE (opakování 1. lekce).
_____________________________________________________________________________________________
6. hodina: 20. října 2020
2. lekce - pokračování (od str. 22).
Slovosled:
Oznamovací věta:
Podmět + určité sloveso + zbytek věty.
Die Menschen in Ungarn + sprechen + Ungarisch.
Zdůrazněné slovo + určité sloveso + podmět + zbytek věty.
In Ungarn + sprechen + die Menschen + Ungarisch.
_______________________________________________________
Tázací věta:
Sloveso + podmět + zbytek?
(Wie +) sprechen + die Menschen + in Ungarn? – Ungarisch.
Sprechen die Menschen in Ungarn Tschechisch? – Nein, (die Menschen in Ungarn sprechen Ungarisch.)
Tvoření označení příslušníků národů (mužská i ženská varianta):
-er
England – Engländer, Engländerin
Italien – Italiener
Amerika – Amerikaner
Spanien – Spanier
Österreich – Österreicher
die Schweiz - Schweizer
-e
Tschechien – Tscheche, Tschechin
Polen – Pole, Polin
Russland – Russe
Finnland – Finne
Estland – Este
Griechenland – Grieche
Irland – Ire
die Slowakei – Slowake
die Türkei – Türke
Frankreich – Franzose, Französin
Ungarn – Ungar, Ungarin
Deutschland – der Deutsche (ein,0 Deutscher) - die, eine,0 Deutsche
Další národnosti najdete ZDE.
DOMA:
1) Zopakujte si tvoření německých číslovek 21-1000 (str. 22+24) a procvičte ZDE.
2) Písemně 25/všechna cvičení.
3) Písemně - str. 151-153 / 12,15,16,18 + "ústně" cv. 20.
_____________________________________________________________________________________________
7. hodina: 27. října 2020
3. lekce - sloveso haben (34/I.), vysvětlení přivlastňovacích zájmen (34/IV. + cvičení na str. 26), slovní zásoba - označení členů rodiny. Hravě najdete ZDE nebo třeba ZDE. Ke cvičení na str. 26 si doplňte mezery ve všeobecném vzdělání :-) - F. Kafka, S. Dalí, A. Lindgren...
der Sohn - die Tochter - das Auto | |
můj syn – moje dcera – moje auto tvůj – tvoje – tvoje jeho – jeho – jeho |
náš – naše – naše váš – vaše – vaše (oni) jejich – jejich – jejich |
množné číslo (univerzální člen die - u přivl. zájmen se v prvním pádě množ. č. projevuje VŽDY koncovkou -e): moji/mí synové - moje/mé dcery - moje/má auta meine Söhne - meine Töchter - meine Autos |
DOMA:
1) Písemně: vyplnit tabulku 29/5 - není nutné podle pravdy, ale neopakujte se při vyplňování a u VŠECH podstatných jmen, která si najdete, doplňte i člen. Doplňujte jen slovní spojení - ne celé věty, ty budete pak tvořit v hodině.
2) Písemně: 154-155/1, 2, 3, 5, 6, 7.
_____________________________________________________________________________________________
8. hodina: 3. listopadu 2020
3. lekce - (od str. 29). Množné číslo učebnice 34/VII) + skloňování podstatných jmen (34/IV+V) + sloveso haben (34/I) + sloveso mögen (34/VIII).
Učebnice - str. 29-30.
DOMA:
1) Naučte se názvy zvířat - str. 31.
2) Písemně - 156-158 / 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16.
3) Str. 32 - pojmenujte obrázky (doplňte vždy i určitý člen) - inspiraci hledejte v učebnici - na str. 230.
_____________________________________________________________________________________________
9. hodina: 10. listopadu 2020
3. lekce - práce v LMS. Samostudium - on-line hodina odpadá, protože budete psát testy z mineralogie.
Zpracujte v učebnici písemně: str. 35/1, 2, 4+5, 8.
_____________________________________________________________________________________________
10. hodina: 17. listopadu 2020
STÁTNÍ SVÁTEK
3. lekce+začátek 4. lekce - práce v LMS.
_____________________________________________________________________________________________
11. hodina: 24. listopadu 2020
3. lekce - dokončení
Tvoření množného čísla - určitý člen der-die-das - změní se na univerzální člen die, neurčitý člen ein-eine-ein - v množném čísle zcela odpadává
k podstatnému jménu se připojují koncovky:
-(e)n – Schule, Schwester, Tante, Frau – Schwestern, Frauen - velmi často v rodu ženském
-e – der Tag, der Tisch, der Fisch, der Hund, der Buntstift – die Hunde, die Buntstifte - velmi často v rodu muž. + stř.
0 – Italiener, Lehrer, Bruder, Vater, Mutter, Tochter, Onkel – Brüder, Väter, Mütter, Töchter, Onkel - často muž.+stř.rod - především zakončení na -er, -el.
-er – das Kind, das Feld, das Lied, das Buch – Kinder, Felder, Lieder, Bücher - často v rodu středním - jednoslabičná slova
-s – Video, Kino, Hobby + CD, LKW, Opa, Oma, Uni = CDs, LKWs - typické pro mnohá cizí slova a zkratky nebo zkrácená slova
Podrobněji najdete informace např. ZDE.
DOMA:
1) Pročtěte si cv. 32-33/14, 15 - dohledejte si neznámá slova (např. Haushaltstag) - a naučte se je.
2) Písemně: str. 35 - všechna chybějící cvičení.
3) Zápor nicht a kein (34/VI).
4) Písemně: str. 159 / 17, 22, 23, 24, 26, (+ "ústně" cv. 26).
3) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 3 - vždy alespoň na 90%.
_____________________________________________________________________________________________
12. hodina: 1. prosince 2020
4. lekce - str. 38 - modální slovesa (odborněji pak třeba ZDE). Vysvětlení modálních sloves - viz LMS a učebnice str. 44.
DOMA:
1) Zopakujte si překlad do češtiny a časování modálních sloves.
2) Doučte se slovní zásobu 4. lekce (str. 231)
3) Písemně - celá str. 45.
4) Písemně: 162-167/1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20.
5) Pokuste se vzpomenout si na své cesty do Vídně a pročtěte si text str. 41 + pokuste se pojmenovat obrázky.
_____________________________________________________________________________________________
13. hodina: 8. prosince 2020
4. lekce - od str. 39, opakování modálních sloves, téma Vídeň.
DOMA:
1) Doplňte si v rámci přípravy na zápočtový test chybějící cvičení - viz úkoly z předchozí hodiny. Z těchto cvičení byly vybírány otázky do zápočtového testu.
2) V LMS vyplňte všechna cvičení v e-learningu k lekcím 1-4, vždy alespoň na 90% + vyzkoušejte si demotest (u demotestu nebudu kontrolovat Vaši úspěšnost). Tyto testy by Vám měly sloužit k zopakování všeho, co jsme spolu procvičovali a měly by současně vést k pěknému výsledku u zápočtového testu.
_____________________________________________________________________________________________
14. hodina: 15. prosince 2020
Začneme krátkou instruktáží v MS Teams v obvyklém čase, kde se především dozvíte heslo pro spuštění testu.
Zápočet budeme psát on-line v prostředí LMS. Minimální hranice úspěšnosti pro získání zápočtu - 65%.
V tento den budete mít možnost absolvovat pouze jeden pokus.
V případě nemoci je možno individuálně dohodnout jiný termín v prosinci (16.-18.12.) nebo kdykoliv v lednu - viz opravné termíny.
Opravné termíny v případě potřeby najdete ZDE.
Termíny během zkouškového období budu dále aktualizovat a doplňovat.