FAST+FMMI+HGF+FS - 2. ročník 2021/22
ZIMNÍ SEMESTR 2021/22
online cvičení k učebnici najdete ZDE
1) Písemně str. 12-13 - cv. Ab, B, D, E.
1. lekce - str. 8-9, od druhého setkání jsme měnili čas výuky - na pondělí 10:45, zatím se setkáváme v mé pracovně A426.
DOMA:
1) Písemně str. 14-15 - cv. I, J, K.
2. lekce - str. 16-17
DOMA:
1) Písemně cv. 22-23/A, B, C, G
2) Zopakujte si tvoření trpného rodu. Viz např. české skriptum ZDE .
______________________________________________________________________________________
2. lekce - str. 18-19
DOMA:
1) Písemně cv. 24-25/J, K, L, M.
2) Zkontrolujte si, zda máte v LMS přístup k audionahrávkám (pozor - studenti z FS hledají v LMS v letním semestru).
______________________________________________________________________________________
3. lekce - str. 26
DOMA:
1) Písemně cv. 32-33 / A, B, C, D.
2) Zopakujte si stupňování přídavných jmen + příslovcí. Viz např. české skriptum ZDE (str. 44-45). Nezapomeňte ani na speciální tvary na -st, -stens, někdy nazývané jako elativ.
3) Podívejte se na to, jaké jsou v němčině tzv. pseudoanglicismy.
______________________________________________________________________________________
3. lekce - str. 27-28.
Zopakujte si skloňování podstatných jmen - nezapomeňte, že existuje tzv. silné ("normální")+ slabé (typ např. Mensch) skloňování. Viz např. ZDE.
DOMA:
1) Pročtěte si cv. 8,9 na str. 29, naučte se slovní zásobu, přeložte si, co neznáte.
2) Zopakujte si skloňování - viz výše.
3) Cv. 10/29 - popište (promyslete), co byste si chtěli koupit.
______________________________________________________________________________________
3. lekce - dokončení (str. 28-29).
Procvičovali jsme použití konstrukcí se slovesy jako sich auszeichnen durch / etwas aufweisen / mit etwas ausgestattet sein / für etw. sorgen / ermöglichen...
Slovní zásoba zaměřená na vlastnosti a výkon )e Leistung, r Verbrauch, r Hubraum, e Geschwindigkeit...)
DOMA:
1) Pročtěte si str. 36-37, naučte se slovní zásobu, přeložte si, co neznáte.
2) Zopakujte si zvratná slovesa a časové spojky (str. 41).
3) Písemně: 42-43/C, D, F.
______________________________________________________________________________________
4. lekce - první část (str. 36-37 + zvratná slovesa + časové spojky).
Audionahrávky najdete v LMS - str. 36-37/cv. 2a,2b.
DOMA:
1) Zkuste doplnit cv. 37/4.
2) Písemně - 44-45 / I, J, K.
______________________________________________________________________________________
4. lekce - dokončení (str. 38-39). V LMS si můžete ke cv. 38/7 poslechnout předem audionahrávku.
DOMA:
1) Poslech - cv. 38/7.
2) Písemně - 45 / L.
3) Naučte se na str. 47+52, z čeho se skládá jízdní kolo.
______________________________________________________________________________________
Služební cesta (9.-18.11.)
4. lekce - samostudium.
5. lekce - pročtěte si první dvě stránky v učebnici a seznamte se se slovní zásobou a gramatikou.
______________________________________________________________________________________
5. lekce - 2. část (str. 48, včetně poslechu).
Kontrola dú - str. 45.
DOMA:
1) Písemně: 52-53/A, B, C, G.
2) Písemně: 54-55/H, K, L.
3) Seznamte se se slovní zásobou na str. 46-47.
______________________________________________________________________________________
5. lekce - 1. část (str. 46-47).
______________________________________________________________________________________
Termín pro psaní zápočtového testu.
Test budeme psát v mé pracovně, pokud nedojde k dalšímu omezení možnosti příchodu do školy.
LETNÍ SEMESTR 2020/21
online cvičení k učebnici najdete
___________________________________________________________________________________________________________________
1. hodina 10. února 2021
Stanovil jsem v souladu s informacemi Katedry jazyků požadavky pro získání zápočtu:
1) Aktivní práce ve cvičeních a domácí příprava - docházka - min. 80%.
2) Úspěšnost při zápočtovém testu min. 65% (testy včetně DEMO-verze najdete ZDE).
6. lekce str. 56.
opakování: Stupňování přídavných jmen a příslovcí. Viz např. ZDE.
DOMA:
1) Absolvujte poslech + cvičení 56/2. Audionahrávku najdete v LMS.
2) Promyslete si odpovědi na cv. 4, 5 na str. 57.
___________________________________________________________________________________________________________________
2. hodina 17. února 2021
6. lekce - str.56+57 - dokončení. Především cv. 6+7.
DOMA:
1) Písemně - cv. 59/8.
2) Písemně - 62-63/A, B, C, D.
3) Připravte si rychlým pročtením str. 66-67.
___________________________________________________________________________________________________________________
3. hodina 24. února 2021
7. lekce - str. 66-67. Slovesa s neodlučitelnou předponou ver- a jejich překlad (cv. 67/3).
DOMA:
1) Písemně - 64-65/H, I, J, K.
2) Připravte si str. 68-69, soustřeďte se především na slovní zásobu (pokud neznáte některá slova - doučit) a pusťte si audionahrávku ke cv. 7, abyste v hodině mohli lépe reagovat.
___________________________________________________________________________________________________________________
4. hodina 3. března 2021
7. lekce - str. 68-70 (dokončení).
Zopakovali jsme si předložky souřadicí a podřadicí. Zopakujte např. ZDE.
DOMA:
1) Písemně - cv. A, B / 72.
2) Pročtěte si krátký text ke K. Valentinovi (str. 70). Podívejte se na jeden z mnoha jeho filmů. Najdete jej např. ZDE.
Se životem K. Valentina se můžete seznámit např. ZDE.
3) Zopakujte si ze střední školy zvratná slovesa.
___________________________________________________________________________________________________________________
5. hodina 10. března 2021
7. lekce - dokončení.
Konjunktiv préterita + opisná forma würde+infinitiv.
Vysvětlení Konjunktivu II najdete kromě učebnice také např. ZDE.
Tvary konjunktivu préterita (pro procvičení běžného podmiňovacího způsobu přítomného) si procvičte ZDE. Pozor - moc si nevšímejte příkladu v hlavičce stránky, bohužel uvádí větu v konjunktivu plusquamperfekta (pro vyjádření podmiň. způsobu minulého nebo pro vyjádření nereálné podmínky, který je v češtině - na rozdíl od němčiny - již považován za zastaralý).
Precizněji je to pak vysvětleno např. ZDE a ZDE.
DOMA:
1) Písemně - cv. H, I, L / 74-75.
2) V učebnici si připravte str. 76-77 (především neznámá slovní zásoba) + zopakujte si formální a neformální určování času v NJ.
___________________________________________________________________________________________________________________
6. hodina 17. března 2021
8. lekce - str. 76-77.
Zopakovali jsme si perfektum slabých+silných sloves (viz str. 76)
Poslech - cv. 76/3 a, b
DOMA:
1) Písemně - cv. (A), B, C, E / 82-83.
2) Poslechněte si ještě jednou audionahrávky ke cv. 3 na str. 76 - zkontrolujeme si příště 3b.
3) V učebnici si připravte str. 78-79.
___________________________________________________________________________________________________________________
7. hodina 24. března 2021
8. lekce - str. 78.
Tagesablauf + opakování sloves s předponami - přehledně např. ZDE.
DOMA:
1) Písemně - H, J, L / 84-85.
2) Pročíst a umět přeložit - 79/12.
___________________________________________________________________________________________________________________
8. hodina 31. března 2021
8. lekce - str. 79/12 (dokončení - od cv. 11/79).
DOMA:
1) Připravte si slovní zásobu na prvních dvou stranách 9. lekce (str. 86-87).
2) Pročtěte si str. 91 a zopakujte si pravidla použití "infinitivu s zu".
3) Pročtěte si, co je to Ostern a jak je budou letos trávit mladí Němci - viz video ZDE. A hravě třeba ZDE.
___________________________________________________________________________________________________________________
9. hodina 7. dubna 2021
9. lekce - 86-87 - téma e-mailová komunikace + téma Ostern.
DOMA:
1) Zopakujte si slovní zásobu na prvních dvou stranách 9. lekce (str. 86-87).
2) Písemně: P2-93/B, D, E.
___________________________________________________________________________________________________________________
10. hodina 14. dubna 2021
9. lekce - 86-87.
DOMA:
1) Poslechněte si audionahrávku ke cv. 3/87 (najdete ji v LMS) a vyplňte tabulku.
2) Promyslete cv. 4/87.
3) Pročtěte si str. 88-89 a seznamte se s novou slovní zásobou.
___________________________________________________________________________________________________________________
11. hodina 21. dubna 2021
9. lekce - 88-89.
Připomenutí infinitivu s zu / um-zu, překlad vět s dass/damit = vedlejší věty předmětné (dass) a účelové (damit).
DOMA:
1) Promyslete si cvičení 89/9.
2) Písemně - 10. lekce - 102-105/A, B, D (F), H, I, L (N).
___________________________________________________________________________________________________________________
12. hodina 28. dubna 2021
10. lekce - dokončení učebnice.
Připomněl jsem existenci předložek se 2. pádem.
Opakování infinitivu s částicí "zu". Stručně např. ZDE, podrobněji a šířeji např. ZDE.
DOMA:
1) Kontrola vyplnění všech dú - viz předchozí hodny "písemně".
2) Vyzkoušejte si v LMS demoverzi testu.
3) Připravte si dobrou náladu :-)
___________________________________________________________________________________________________________________
13. hodina 5. května 2021
Termín pro vykonání zápočtu.
Abyste se zápočtem měli co nejvíce problémů, zkontrolujte si, že máte splněny všechny úkoly v učebnic a vyzkoušejte si v LMS demoverzi zápočtového testu.
V tento den se opět sejdeme v obvyklém čase prostřednictvím MS Teams, kde Vám dám instrukce ke spuštění testu.
Gratuluji vám k úspěšném složení zápočtu!
___________________________________________________________________________________________________________________
14. hodina 12. května 2021
Náhradní termín pro vykonání zápočtu - nutno se dohodnout předem e-mailem.
ZIMNÍ SEMESTR
___________________________________________________________________________________________________________________
Stanovil jsem v souladu s informacemi Katedry jazyků požadavky pro získání zápočtu:
1) Aktivní práce ve cvičeních a domácí příprava - docházka - min. 80%.
2) Úspěšnost při zápočtovém testu min. 65% (testy včetně DEMO-verze najdete ZDE).
Úvodní hodina - 1. lekce.
Připomněl jsem tvoření préterita a perfekta v němčině a informoval o zakoupení učebnice (3. díl ze série učebnic - viz obrázek výše).
2) Zopakujte si tvoření minulých časů v němčině u sloves slabých, silných způsobových i pomocných. Viz např. české skriptum ZDE a na str. 11 v učebnici.
___________________________________________________________________________________________________________________
2. hodina - 21. září 2020
Zopakoval jsem tvoření minulých časů v němčině.
Viz např. české skriptum ZDE a na str. 11 v učebnici. Cvičení 9/6b
Dokončili jsme 1. lekci (str. 8-9).
DOMA:
1) Pročtěte si str. 8-9 a doplňte si překlad u neznámých slov.
2) Doplňte cv. B, C, G na str. 12-13.
3) Prostudujte si elektronickou oporu k učebnici ZDE .
___________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________
Dokončili jsme 2. lekce str. 16-17.
Skloňování přídavných jmen. Zkuste si test např. ZDE.
DOMA:
1) Promyslete cvičení 6b/str. 9.
2) Písemně - cv. H, I, K na str. 14-15.
3) Písemně - cv. A, B, E na str. 22-23.
4) Prostudujte si systém školství v Německu (např. ZDE).
___________________________________________________________________________________________________________________
Dokončili jsme 2. lekci (str. 18-19), především poslech cv. 18/7.
DOMA:
1) Promyslete cvičení 8/str. 19.
2) Písemně - cv. G, H, K na str. 24-25.
___________________________________________________________________________________________________________________
3. lekce - str. 26-27 - přídavná jména. opakujte si stupňování přídavných jmen + příslovcí. Viz např. české skriptum ZDE.
DOMA:
1) Promyslete cvičení 4/ str. 27.
2) Písemně - cv. A, B, C, I na str. 32-33.
3) Vzpomeňte si na dětské písničky - ZDE a pročtěte text na str. 20, doplňte si slovní zásobu o trochu veselejší slovní slova.
Nezapomeňte ani na původ německých názvů měsíců v roce.
4) Připomeňte si i skloňování podst. jmen - připomněl jsem např. 2. pád - viz ZDE.
___________________________________________________________________________________________________________________
Děkanské volno - samostudium.
___________________________________________________________________________________________________________________
Dokončení 3. lekce. Přídavná jména.
DOMA:
1) Dokončete si cv. 7 ze 3. lekce - poslech najdete v LMS
2) Pokud potřebujete transkripty poslechů - najdete je ZDE.
3) Písemně - 34-35 / K, M, N.
4) Naučte se názvy vlastností = slovní zásoba. Slova najdete na str. 29, 31, 37.
5) Pročtěte si str. 36-37 - přeložte si neznámá slova.
___________________________________________________________________________________________________________________
4. lekce - str. 36, dokončení 3. lekce (str. 28-29).
DOMA:
1) Připravte si poslech ze 4. lekce (37/2) - poslech najdete v LMS
2) Pokud potřebujete transkripty poslechů - najdete je ZDE.
3) Písemně - 42-43 / A, B, F.
4) Zopakujte si, co víte o trpném rodu.
_______________________________________________________________________________________________________________
Fakulty HGF, FMT a FEI vyhlásily na tento den děkanské volno, proto výuka dnes nebude probíhat.
V LMS si vyzkoušejte demoverzi zápočtového testu (lms.vsb.cz).
_______________________________________________________________________________________________________________
4. lekce - str. 37 (poslech + následující cvičení). Připomenutí tvoření konjunktivu préterita (pro haben, sein, werden + modální slovesa) a kondicionálu (würde+infinitiv) pro vyjádření českého podmiňovacího způsobu.
Konjunktiv préterita (do češtiny obvykle překládáme jako podmiňovací způsob přítomný)
haben - ich hatte > ich hätte (měl bych)
sein - ich war > ich wäre (byl bych)
werden - ich wurde > ich würde, du würdest, wir würden… (stal bych se)
modální slovesa - dürfen, können, mögen, müssen, solle, wollen (+wissen)
přítomný čas: ich darf, kann, mag, muss, soll, will, weiß (smím, můžu/umím, mám rád, musím, mám, chvi, vím)
préteritum: ich durfte, konnte, mochte, musste, sollte, wollte, wusste (směl jsem, …, měl jsem rád,…)
konjunktiv préterita: ich dürfte, ich könnte, ich möchte, ich müsste, ich sollte, ich wollte, ich wüste (směl bych, mohl/uměl bych, …, chtěl bych, …)
Konstrukce würde+infinitiv (někdy též nazýváno jako kondicionál) – opět překládáme jako podmiň zp. přítomný, ale využíváme běžně pro slabá a obvykle i pro silná a smíšená slovesa.
kaufen - Koupil bych si nové auto. Ich würde ein neues Auto kaufen.
sprechen - Kdybych jel do Rakouska, mluvil bych tam německy. Wenn ich nach Österreich fahren würde, würde ich dort Deutsch sprechen.
DOMA:
1) Připravte si slovní zásobu ze stran 38-39 + 45-4.
2) Písemně: 44-45/H, I, J, K.
_______________________________________________________________________________________________________________
4. lekce - dokončení (str. 38-39), úvod do 5. lekce.
DOMA:
1) Připravte si slovní zásobu ze stran 46-49.
2) Písemně: 52-55/A, B, E + G, H, I.
3) Vypracujte si odpovědi k poslechu (viz LMS) cvičení 46/2.
4) Připravte si cca 5 vět podle slovní zásoby kolem fotografie Drážďan (str. 46) - tedy proč je lepší/horší bydlet ve městě/na venkově (kultura, ekologie, ceny, služby...).
5) Vyzkoušejte si demoverzi zápočtového testu v LMS.
_______________________________________________________________________________________________________________
5. lekce - dokončení.
DOMA:
1) Zopakujte si všechna cvičení z "pracovního sešitu", která jsem Vám v průběhu semestru zadával.
2) Vyzkoušejte si demoverzi zápočtového testu v LMS. Nezapomeňte, že minimální hranice úspěšnosti v zápočtovém testu je 65%.
_______________________________________________________________________________________________________________
Řádný termín pro vykonání zápočtu.
Zápočtový test můžete vykonat kdykoliv 14.12. v době 13:00-15:00. Pro otevření testu bude po Vás vyžadováno heslo, které jste dostali e-mailem.
Na test je nastaven časový limit 30 minut. Vykonejte jej tedy v čase, kdy nemáte termín pro vykonání jiného zápočtu nebo jinou výuku.
V případě nejasností nebo nefunkčnosti testu mi zavolejte na pracovní telefon - 59 699 1720
Požadavkem pro získání zápočtu je aktivní práce v hodinách a účast minimálně na 75% hodin.
Pro získání zápočtu je nutné předložit všechny úkoly a uspět u zápočtového testu minimálně na 65%.