FAST+FMMI + HGF - 2. ročník (pátek)
Akademický rok 2016/2017
ZIMNÍ SEMESTR
informace mým studentům FAST, HGF a FMMI
výuka v pátek od 10:45
online cvičení k učebnici najdete ZDE
ZIMNÍ SEMESTR
LETNÍ SEMESTR
online cvičení k učebnici najdete
_________________________________________________________________________________________________
1. hodina 10. února 2017
Stanovil jsem v souladu s informacemi Katedry jazyků požadavky pro získání zápočtu:
1) Aktivní práce ve cvičeních a domácí příprava - docházka - min. 85%.
2) Úspěšnost při zápočtovém testu min. 65% (testy včetně DEMO-verze najdete ZDE).
Úvod do 6. lekce, vedlejší věty - str. 61
1) Str. 62-63 - cv. B, C, D, E.
_________________________________________________________________________________________________
2. hodina 17. února 2017
6. lekce - str. 56-57 - téma DHL, pošta, transport...
1) Pročíst a připravit si slovní zásobu ze str. 58 + cv. 5/59.
2) Písemně - 64-65 - cv. J, K, N.
_________________________________________________________________________________________________
3. hodina 24. února 2017
6. lekce - dokončení - cv. 5,6,5/58-59.
DOMA:
1) Promyslete podle cv. 8/59 cv. 9/59.
2) Písemně - J, K, N / 64-65.
3) Vyhledejte si text pro prezentaci, vytiskněte a přineste ke schválení. K textu později připravíte krátko .ppt prezentaci. Pro inspitaci se podívějte do LMS, kde jsou již hotové prezentace z předchozích let (téma 11-13).
_________________________________________________________________________________________________
4. hodina 3. března 2017
7. lekce - str. 66-67.
Prezentace - Michal Č.
Prezentaci najdete v LMS - přímý odkaz zde:
Vzor:
werfen, warf, geworfen - házet
die Deponie, -, en - skládka (odpadu)
_________________________________________________________________________________________________
5. hodina 10. března 2017
7. lekce - str. 66-67.
Překlad textu
.Prezentace - Silvia P.
Prezentaci najdete v LMS - přímý odkaz zde:
si připravte PÍSEMNĚ dvě otázky v němčině, na které budete umět i odpovědět - podle textu.
_________________________________________________________________________________________________
6. hodina 17. března 2017
Služební cesta (Šumperk) - výuka odpadá.
Samostudium
Pracujte v LMS v projektu Podcasting.
Zde si poslechněte všech 6 audionahrávek v tématu č. 9 - ÖKOLOGIE. Vypracujte všechna cvičení k těmto audionahrávkám vždy na 100% (máte neomezený počet pokusů).
A ještě originální překlady pro pobavení...
_________________________________________________________________________________________________
7. hodina 24. března 2017
Překlad textu
Prezentaci najdete v LMS - přímý odkaz zde:
Překlad konstrukce sein/haben+zu+infinitiv
Konstrukce se slovesem sein vyjadřuje, že se něco musí, má nebo může udělat. Agens ve větě není vyjádřen. Pokud by vyjádřen byl, použije se místo slovesa „sein“ sloveso „haben“.
Der Brief ist zu schreiben. = Den Brief muss man schreiben. = Der Brief muss geschrieben werden. (Dopis je třeba / je nutno / se musí / má / může napsat.)
Podobně např. Es ist zu berücksichtigen... = Je třeba (...) zohlednit...
Srovnejte:
Ich habe den Brief zu schreiben. = Ich muss/soll/kann den Brief schreiben. (Já musím / mám / můžu ten dopis napsat.)
V této souvislosti jsem zmiňoval i překlad německého Gerundiva. Viz např. ...je nach zu schützendem Pflanzentyp... = ...podle rostlinného druhu, který má/musí být chráněn...
+ v textu se objevilo zajímavé sloveso bestehen
bestehen = být, existovat - např. Es bestehen große Probleme in unserer Wirtschaft. - V naší ekonomice jsou velké porblémy.
bestehen + aus = skládat se z - např.: Unsere Uni besteht aus 7 Fakultäten.
bestehen + in = spočívat v (něčem) např.: Das Problem besteht darin, dass... = Problém spočívá v tom, že...
(pozor - existují i další významy tohoto slovesa - toto není vyčepávající seznam!!!)
DOMA:
1) K textu
a si vymyslete (písemně) vždy dvě otázky tak, aby na ně bylo možné v textu nalézt odpověď. Pak si stanovíme, které otázky použijeme v zápočtovém testu.2) Přeložte a vytiskněte si nový text -
. K textu si připravte slovníček 10 slov - z nich Vás budu zkoušet._________________________________________________________________________________________________
8. hodina 31. března 2017
otázky k textu č. 1 -
1. Aus welchem Material (und warum) wurde die Brücke gebaut?
2. Wo steht die Gölzschtaltbrücke?
3. Zu welchem Zweck wurde die Göltzschtaltbrücke gebaut?
otázky k textu č. 2 -
1. Wie unterscheiden sich die drei Arten von Wintergärten?
2. Welche Stoffe werden meistens zum Bau von Wintergärten benutzt.
3. Welche Funktion hat die aut automatisch gesteuerte Wintergartenlüftung.
Připomněl jsem opět tzv. Příčestí přítomné / minulé v pozici přívlastku
schreiben (silné sloveso)
příč. minulé – ge + kmen + t/en = geschrieben (der geschriebene Brief, ein geschriebener Brief = napsaný dopis)
příč. přítomné -d = schreibend (das schreibende Kind, ein schreibendes Kind = píšící dítě/dítě, které píše)
kochen (slabé sloveso)
gekochtes Wasser x kochendes Wasser (uvařená voda x vroucí voda)
DOMA:
1) K zopakujte si texty
a a připravte si odpovědi na otázky k textům - viz výše (31.3.)2) Dokončete si překlad textu
včetně slovníčku + 2 otázek k textu (vymyslet).3) Pročtěte a zopakujte si gramatiku (viz modrý text výše).
_________________________________________________________________________________________________
9. hodina 7. dubna 2017
otázky k textu č. 3 - Tímto textem se už dále nebudeme zabývat.
_________________________________________________________________________________________________
10. hodina14. dubna 2017
_________________________________________________________________________________________________
11. hodina 21. dubna 2017
Prezentaci najdete v LMS - přímý odkaz zde:
otázky k textu č. 4 -
1. Was ist Beton? - Woraus besteht er?
2. Welche Eigenschsften vom Beton finden sie vorteilhaft?
3. Wie verbessern die Beimischnungen die Eigenschaften vom Beton?
- pomocí, prostřednictvím
- díky / kvůli / pro (durch Verdunstung = díky/kvůli vypařování)
- přes (durch den Wald = přes les)
- prostý 7. p. (durch den Wald = lesem)
_________________________________________________________________________________________________
12. hodina 28. dubna 2017
LMS - přímý odkaz zde:
prezentaci najdete opět v
textu č. 5
1. Wozu dient heute LIebeskinds Museum?
2. Wie ist die Historie vom im Text beschriebenen Museum in Dresden, wie sieht es heute aus?
textu č. 5
Dvojicové spojky (slovensky ZDE)
- nicht nur – sonder auch (nejen – ale i)
- sowohl – als auch (jak – tak / i - i)
- weder – noch (ani – ani)
- entweder – oder (buď – anebo)
- einerseits – ander(er)seits (na jedné straně – na druhé straně)
- teils - teils (částečně - částečně)
- mal - mal (někdy - někdy)
- je - desto (čím - tím)
- bald - bald (hned - hned)
- zwar - aber (sice - ale) (malý test např. ZDE)
_________________________________________________________________________________________________
13. hodina 5. května 2017
Předtermín pro vykonání zápočtu.
Sejdeme se na kolejích v PC učebně na budově D v době 8:15-9:00, ale test budeme psát "na papír".
- V testu se objeví otázky k učebnici (viz seznam výše vždy v části "DOMA").
- Překlad částí textů do češtiny - texty 1, 2, 4, 5 a otázky k těmto textům.
- Při překladu je nutno využít informací, které jsou výše vyznačeny modře.
_________________________________________________________________________________________________
Řádný termín pro vykonání zápočtu - sejdeme se v místnosti A426.
Opravné termíny pro vykonání zápočtu jsou aktualizovány ZDE.
V případě úspěšného vykonání zápočtu se přihlaste ke zkoušce - termíny naleznete v systému EDISON.
Informace ke zkoušce a seznam oktuhů najdete ZDE.
ZIMNÍ SEMESTR
1) Zopakujte si příslušnou gramatiku a obstarejte si učebnici.
1. lekce - str. 6-7
DOMA:
1) Písemně str. 12-13 - cv. Aa, B, D.
1. lekce - str. 7-8
DOMA:
1) Písemně cv. 14/I, J, K
2) Cv. 2 str.11 - pročíst, přeložit a nnaučit se případná neznámá slova.
3) Zkontrolujte si, zda máte v LMS přístup k audionahrávkám.
2. lekce - str. 16-17.
Opakování smíšených sloves, časování silných sloves laden, halten, raten (ich rate - du rätst - er rät / ich lade - ud lädst - er lädt) viz též ZDE.
DOMA:
1) Pročtěte si cv. 5 - zamyslete se nad odpověďmi i slovní zásobou.
2) Přeložte si neznámá slova na str. 18-19.
3) Písemně - cv. A, B, C, F, G / 23.
2. lekce - str. 18-19.
Struktura podniku. Opakování trpného rodu.
DOMA:
1) Opakování trpného rodu - (průběhový x stavový trpný rod - Vorgangs- und Zustandspassiv) - průběhový (werden+příčestí minulé) a stavový (sein+příčestí minulé). Vysvětlení např. ZDE.
2) Písemně - 24/J, K, L, M
_________________________________________________________________________
6. hodina - 21. října 2016
Odjíždím na týdenní služební cestu (17.-21.10.).
Samostudium
1) Pročtěte si str. 26-27, přeložte neznámá slova.
2) Cv. 4/27 - pročíst a a promyslet popis některého vlastního přístroje (viz např. cv. 5).
3) V projektu Podcasting vykonejte všechna cvičení v části "Bauwesen" - min. na 80%.
_________________________________________________________________________
7. hodina - 28. října 2016
Státní svátek
_________________________________________________________________________
8. hodina - 4. listopadu 2016
3. lekce - str. 26-27. Cv. 2, 3, 4/3. lekce + koláž a cv. 8/str. 28-29.
DOMA:
1) Písemně - 24/J, K, L, M = starý úkol + 32/A, B, C, D
2) Promyslete si popis libovolného přístroje - využijte slovní zásoby ve cv. 8/29. Stačí "ústně", ale plynule!
3) Naučte se slovní zásobu ze str. 28-29.
4) Zopakujte si stupňování příd. jmen + příslovcí a zopakujte si skloňování adjektiv - str. 31.
_________________________________________________________________________
9. hodina - 11. listopadu 2016
3. lekce - dokončení. Opakování koncovek přídavných jmen v přívlastku viz též ZDE. Stejně skloňujeme i stupňované tvary adjektiv. Procvičovat můžete např. ZDE.
Popis technických vlastností zvoleného přístroje a poté v učebnici porovnání benzínového a naftového motoru.
DOMA:
1) Písemně: H, I, J, L / 34-35.
2) Kdo neměl - připravte si popis libovolného přístroje, ale místo slov ist/hat využijte slova ze cv. 8/29.
3) Pročtěte si str. 36-37 - přeložte a naučte se neznámá slova.
_________________________________________________________________________
10. hodina - 18. listopadu 2016
4. lekce - str. 36-37.
DOMA:
1) Písemně - cv. 42-43 / A, D, F.
_________________________________________________________________________
11. hodina - 25. listopadu 2016
4. lekce - str. 38 - poslech, slovní zásoba (fotografie).
DOMA:
1) Poslechněte si znovu audionahrávku ke cv. 308/7 (viz LMS)
2) Písemně - cv. 39/10 + 44-45/I, J, L.
3) Nezapomeňte an úkol z minulé hodiiny - 42-43/A, D, F.
4) Pročtěte si str. 46-47 a doplňte neznámá slova.
_________________________________________________________________________
12. hodina - 2. prosince 2016
4. lekce dokončení- str. 38-39, 5. lekce - 46-47.
DOMA:
1) Písemně - 52-55 / A, B, C, G, H, K, L.
_________________________________________________________________________
13. hodina - 9. prosince 2016
5. lekce - 48-49, příprava na zápočtový test.
_________________________________________________________________________
14. hodina - 16. prosince 2016
Přijďte kdykoliv v době 8:00 - 9:30 h na koleje budova D místnost D....
-
Nezapomeňte si s sebou přinést
- vyplněnou učebnici (požadavek k zápočtu)
- průkaz ISIC (pro vstup přes turniket).
_________________________________________________________________________
Termíny pro vykonání opravného zápočtu jsou aktualizovány ZDE.