Fakulta strojní - 3. ročník
Akademický rok 2015/2016
informace mým studentům FS v Ostravě - středa od 07:15
online cvičení k učebnici najdete ZDE
ZIMNÍ SEMESTR
Vysvětlil jsem podmínky pro udělení zápočtu: prezentace odb. témat (.ppt), úspěšnost u písemného zápočtového testu - minimálně 65%, docházka - minimálně 85%.
Informace ke zkoušce najdete ZDE.
DOMA:
1) Pročtěte si úvodní dvě strany ze 6. lekce - především cv. 1, 2, 3.
2) Upozorňuji též na on-line podporu naší učebnice ZDE.
Prezentace studentů z loňského roku pro Vaši lepší představu najdete ZDE - téma 12 a 13. Abyste mohli prezentace načíst, je nutné se přihlásit do kurzu, k čemuž při první návštěvě stránek budete vyzváni.
___________________________________________________________________________________________________________________
6. lekce str. 56-57 - úvodní koláž + cv. 1, 2.
DOMA:
1) V učebnici "písemně" str. 62-63, cv. B, C, D, E - 6. lekce.
2) Připravte si cv. 57/3a
3) Upozorňuji opět na on-line podporu naší učebnice ZDE.
___________________________________________________________________________________________________________________
6. lekce str. 56-57 - dokončení, str 58 - úvodní koláž.
DOMA:
1) V učebnici "písemně" str. 64, cv. J - 6. lekce.
2) Připravte si str. 58.
___________________________________________________________________________________________________________________
6. lekce str. 58-59 - dokončení.
Prezentace - Lukáš H. - = Text č. 1.
V hodině jsme měli možnost vidět a slyšet první prezentaci. Text před vytištěním doplňte o malý slovníček, který si sami vytvoříte - minimálně 10 slovíček, z nichž Vás budu zkoušet!
Vzor:
verbinden, a, u = spojit
die Verbindung, -, en = spojení
DOMA:
1) V učebnici "písemně" str. 64-65, cv. J, K, N - 6. lekce.
2) Promyslete si řešení cv. 8/59.
3) Pročíst a přeložit neznámá slova na str. 66-67.
4) Vytisknout prezentaci = Text č. 1 od Lukáše doplněnou o slovníček - viz výše.
5) Text se naučte překládat - vyhledejte a naučte se neznámá slova.
6) Poslechněte si znovu audionahrávky k 6. lekce - najdete je ZDE.
___________________________________________________________________________________________________________________
7. lekce str. 66-67 - úvod.
Prezentace - Michal Š. .
Začali jsme překládat první odborný text a připomněl jsem v této souvislosti velmi běžné vedlejší věty s „dass“ a „damit“ = s českou spojkou ABY:
1. dass - ve vedlejších větách předmětných, tedy v takových, kdy získáme odpověď na otázku CO?
Er will, dass wir ihm helfen. (Chce, abychom mu pomohli.)
2. damit ve vedlejších větách účelových, tedy v takových, kdy získáme odpověď na otázku PROČ? - ZA JAKÝM ÚČELEM?
Wir helfen ihm, damit er es schafft. (Pomůžeme mu, aby to stihl.)
Na rozdíl od češtiny použijeme oznamovací způsob přítomného času.
Vedlejší věty se spojkou „dass" můžeme krátit pomocí infinitivní konstrukce s „zu“.
Vedlejší věty se spojkou „damit" můžeme krátit pomocí infinitivní konstrukce s „um … zu“
Pravidla viz Infinitivní konstrukce s „zu“ a „um ... zu“.
DOMA:
1) V učebnici "písemně" str. 64-65, cv. J, K, N - 6. lekce.
2) Promyslete si řešení cv. 8/59, pročíst a přeložit neznámá slova na str. 66-67
3) Přineste si všichni vlastní vytištěnou prezentaci od Lukáše doplněnou o slovníček - viz výše. Slovníček budu každého zkoušet!
4) Německý text se naučte skvěle překládat.
5) Vytvořte si k textu 2 otázky včetně odpovědí.
6) Promyslete si překlad textu o motorech od Michal Š. a přineste si text opět vytištěný.
7) Zopakujte si gramatiku - infinitivní konstrukce jako alternativa k větám s dass a damit - viz též skriptum ZDE.
___________________________________________________________________________________________________________________
Prezentace - Vít D. Opakování infinitivních a vět s dass/damit. Překlad tzv. rozvitého přívlastku.
A překlad vět s předložkou "durch:
Překlad předložky "durch"
- pomocí, prostřednictvím
- díky / kvůli / pro (durch Verdunstung = díky/kvůli vypařování)
- přes (durch den Wald = přes les)
- prostý 7. p (durch den Wald = lesem)
DOMA:
1. Dopřekládejte si text a připravte k němu 10 slovíček (písemně) a 2 otázky k textu (písemně).
2. Připravte si překlad Textu č. 2 - od Michala (stačí 1.+2. část).
Vytiskněte si i VLASTNÍ slovníček (10 slovíček).
3. Pročtěte si text o kolejích -
- zatím jej nemusíte tisknout.___________________________________________________________________________________________________________________
Státní svátek
___________________________________________________________________________________________________________________
7. lekce.
Prezentace - Jakub D.
DOMA:
1. Příprava otázek k odb. textů, překlad textů.
2. Otázky k textu Textu č. 1 - .
1) Welche Verbindugen ermöglichen die Stifte?
2) Welche Formen von Stiften kennen Sie? - Welche Form ist Ihrer Meinung nach - am besten um zwei oder mehrere Bauteile zusammenzubauen?
3) Welchen Effekt hat die häufige Montage und Demontage von Kegelstiften?
___________________________________________________________________________________________________________________
7. lekce str. 66-67.
Prezentace - Radek V. .
Příčestí přítomné / minulé v pozici přívlastku
schreiben (silné sloveso)
příč. minulé – ge + kmen + t/en = geschrieben (der geschriebene Brief, ein geschriebener Brief = napsaný dopis)
příč. přítomné -d = schreibend (das schreibende Kind, ein schreibendes Kind = píšící dítě/dítě, které píše)
kochen (slabé sloveso)
gekochtes Wasser x kochendes Wasser (uvařená voda x vroucí voda)
DOMA:
1) Překlad textu "
" + 2 otázky k textu + 10 slovíček ve "slovníčku" k textu.2) Zopakujte se rozdíl mězi příčestím přítomným a minulým.
3) Otázky k textu Textu č. 2 -
1) Welche Motoren sind - Ihrer Meinung nach - am besten zur Nutzung bei Autos? - Warum?
2) Worin besteht das Prinzip von Verbrennungsmotoren?
3) Welche Arten von Motoren kennen Sie? (mind. 5 Arten)
___________________________________________________________________________________________________________________
7. lekce. Překlad textu - "
".DOMA:
1) Pročíst a přeložit text "
"2) Připravte si 2 otázku k tomuto textu a zopakujte si otázky k předchozím textům.
3) Připravte si "slovníčky" ke všem textům.
4) Otázky k textu Textu č. 3 -
1) Welche Gleistypen kennen Sie? - Welche(r) von denen sind(ist) heutzutage am meisten verbreitet?
2) Woraus besteht die Bahnstrecke für Schienenfahrzeuge?
3) Welche Schäden bei Schienen werden unterschieden?
4) Welche Typen von Spurbahnen könnten Sie nennen?
___________________________________________________________________________________________________________________
Služební cesta - výuka odpadá - samostudium.
DOMA:
1) Zopakujte si dvojicové spojky, které se občas v odb. textech objevují:
Dvojicové spojky (v případě potřeby - slovensky ZDE)
- nicht nur – sonder auch (nejen – ale i)
- sowohl – als auch (jak – tak / i - i)
- weder – noch (ani – ani)
- entweder – oder (buď – anebo)
- einerseits – ander(er)seits (na jedné straně – na druhé straně)
- teils - teils (částečně - částečně)
- mal - mal (někdy - někdy)
- je - desto (čím - tím)
- bald - bald (hned - hned)
- zwar - aber (sice - ale) (malý test např. ZDE)
2) Pokračujte v přípravě překladu obd. textu "
".3) Začněte si připravovat zkoušková témata - informace a otokruhy najdete ZDE.
4) Zopakujte si příčetí přítomná/minulá - viz rozdané fotokopie s cvičeními k danému tématu.
5) Pracujte s on-line verzí učebnice (7.+8. lekce) ZDE.
___________________________________________________________________________________________________________________
8. lekce. Prezentace - Lukáš P. a Kateřina R.
Překlad konstukce sein/haben+zu+infinitiv
Tato konstrukce vyjadřuje, že se něco musí, má nebo může udělat. Agens ve větě není vyjádřen. Pokud by vyjádřen byl, použije se místo slovesa „sein“ sloveso „haben“.
Der Brief ist zu schreiben. = Den Brief muss man schreiben. = Der Brief muss geschrieben werden. (Dopis je třeba / je nutno / se musí / má / může napsat.)
Srovnejte:
Ich habe den Brief zu schreiben. = Ich muss/soll/kann den Brief schreiben. (Já musím / mám / můžu ten dopis napsat.)
DOMA:
1) ...
2) Otázky k textu Textu č. 4 - .
1) In welchen Einheiten wird der Vorschub angegeben?
2) Welche Stoffe können gedreht werden?
3) Wovon sind die Drehzahlen abhängig?
4) Wovon hängt die Wahl der Schnittgeschwindigkeit beim Drehen ab?
___________________________________________________________________________________________________________________
8. lekce. Příprava k zápočtu a ke zkoušce. Opakování otázek k textům (trápili jsme se např. s větou - Co se může soustružit? / Co můžeme soustružit? / Co může být soustruženo? = Was können wir drehen? / Was kann man drehen? / Was kann gedreht werden?
Opakovali jsme dvojicové spojky (viz výše + fotokopie), slovníčky k textům a učebnice - cv. I / 74.
DOMA:
1) Zopakujte si cv. v prac. sešitě + vypracujte písemně (pokud ještě nemáte):
62-65 / B, C, D, E + K, N, J.
72-75 / E, I, K.
2) Doplňte si ke všem 4 odborným textům "slovníčky" s minimálně 10 slovy - ta budu zkoušet !!!
3) Oboje přineste ke kontrole příští hodinu.
___________________________________________________________________________________________________________________
1) Kontrola "úkolů" - viz předchozí hodina.
2) Prezentace - Kateřina R.
3) Stanovení termínů zkoušení (případně opravných termínů zápočtu).
4) Řádný termín pro vykonání zápočtu. Sejdeme se v učebně jako obvykle.
POZOR - zápočet dne 16.12. budeme psát ve stejné místnosti jako obvykle - D 209.
_______________________________________________________________________
V případě neúspěchu při zápočtovém testu nebo nemoci, najdete další termíny ZDE. Termíny zkoušek budou vyhlášeny v systému EDISON - přihlaste se tam obvyklým způsobem.