EkF 2. ročník: ruština - STŘEDA 2014/15
Akademický rok 2013/2014
Informace pro mé studenty ruštiny ve středu
(výuka v 10:45)
LETNÍ SEMESTR
_________________________________________________________________________
DOMA:
1) V učebnici cv. .......- 8. lekce.
2) Naučte se první polovinu slovní zásoby včetně frází z 8. lekce.
3) Připravte si odpověď na mou otázku Kde pracuje váš otec/Vaše matka? a Jaké mají povolání?
_________________________________________________________________________
2. hodina 19. února 2014
V hodině jsme sdokončili 8. lekci - především jsem vysvětlil tzv. I. časování.
DOMA:
1) V učebnici cv. 9/85 z 8. lekce - písemně.
2) Naučte se všechna slovíčka z 8. lekce.
3) Naučte se číst text na str. 87.
4) Vyčasujte slovesa понимать, отвечать.
_________________________________________________________________________
3. hodina 26. února 2014
Probrali jsme první polovinu 9. lekce - časování sloves typu идти na str. 92.
DOMA:
1) V učebnici cv. 6/92 z 9. lekce - písemně.
2) Naučte se slovíčka z první poloviny 9. lekce.
3) Naučte se číst+překládat text na str. 87.
4) Vyčasujte slovesa нести, прийти.
_________________________________________________________________________
4. hodina 5. března 2014
Dokončili jsme 9. lekci - tvoření budoucího času (str. 91), vazba у меня есть (str. 93) a zápor ve větách se slovesem "mít" (str. 94-95). Psali jsme test na slovní zásobu 8. lekce. Pokud si potřebujete připomenout, jak je to s budoucím časem v češtině, podívejte se např. SEM.
DOMA:
1) V učebnici cv. 11/95 z 9. lekce - písemně. Pozor - upravte si zadání cvičení na "Napište, že nemáte:"
2) Naučte se slovíčka z celé 9. lekce. (Test...?...)
3) Naučte se číst+překládat cv. 15, 19 z 9. lekce + úvodní text z 10. lekce.
4) Zopakujte si odpovědi (ale i otázky) ke své osobě. Nezapomeňte na otázky kde a jako co pracují Vaši rodiče. Začněte si vše psát do PC!
_________________________________________________________________________
5. hodina 12. března 2014
Zabývali jsme se první polovinou 10. lekce - číslovky (str. 101-102) a sloňování podtsatných jmen ordu ženského (str. 103-104). Opakovali jsme časování sloves z 8. a 9. lekce:
jde o slovesa
8. lekce: делать, знать, работать, обедать, менять, повтроять, отвечать, понимать, читать.
9. lekce: идти, пройти, зайти, звать, брать, жить, ждать, подождать.
Je třeba umět tato slovesa přeložit a dokonale časovat. Prověřím si to v některé z příštích hodin i písemně!
DOMA:
1) Písemně cv. 8/104, "ústně" cv. 148/6 (kdo chyběl, tak písenmě)
2) Napište (i s přízvuky) číslovky od 1 do 30 (nápovědu najdete na str. 505-506) a naučte se.
3) Čtení + překlad + poslech úvodního textu k 10. lekci.
4) Naučte se slovní zásobu celé 9. a poloviny 10. lekce - prověřím.
_________________________________________________________________________
6. hodina 19. března 2014
Dokončili jsme 10. lekci - II. časování.
Měli byste už umět vyčasovat (a samozřejmě i přeložit) následující slovesa
8. lekce: делать, знать, работать, обедать, менять, повтроять, отвечать, понимать, читать.
9. lekce: идти, пройти, зайти, звать, брать, жить, ждать, подождать.
10. lekce: звонить, слышать+слушать, кричать, стоять, смотреть, терпеть, помнить, учить, держать, говорить, повторить (+повторять), извинить (+извинять).
DOMA:
1) Vyčasovat slovesa стоять, смотреть, терпеть, помнить, учить.
2) Písemně cv. 11 a 12 na str. 106.
3) Naučit se všechna slovíčka z 10. lekce.
4) Pročíst (a umět přeložit + využít CD) si úvodní text z 11. lekce.
5) Naučit se číst text 107/17.
_________________________________________________________________________
7. hodina 26. března 2014
První polovina 11. lekce. Připomněl jsem tvoření minulého času a navázal vykáním v minulém čase - str. 115, vyjádření nutnosti v ruštině нужно-надо - str. 116.
DOMA:
1) Písemně - cv. 9/115 + 10/116.
2) Naučte se slovíčka z poloviny 11. lekce - a zopakujte 10. lekci.
3) Naučte se ruskou azbuku (využijte audionahrávku ke cv. 1 v 7. lekci. Přineste si příště klíč k učebnici, ať si příště můžete zasoutěžit.
4) Pracujte na svém životopise psaném na PC vytištěné přineste 9.4. - sepište především
a) Jak se jmenujete Vy, Vaši rodiče a sourozenci.
b) Kolik máte let Vy i Vaši rodiče (číslovky slovy!!! - viz str. 555)
c) Jaké mají povolání Vaši rodiče.
d) Nově - co děláte během týdne - vždy uveďtě věty typu kdy - v kolik hodin - sloveso a případně jednoduché doplnění např. předmětem.
Vzor - В пондельник в девять часов я еду на машине в школу.
Pozor - slovesa neopakujte, ke každému dni minimálně jednu větu, pokud jste chyběli více než 2x - pak úměrně tomu víc. Využijte učebnici str. 108. Informace k ruské klávesnici s českým rozložením najdete ZDE.
_________________________________________________________________________
8. hodina 2. dubna 2014
Výuka bohužel odpadá, protože se musím zúčastnit schůzky k rozvrhům, která se koná ve stejnou dobu, jako naše hodina. Pracujte na úkolech výše.
Sami si doma dočtěte vše, co zbývá v 11. lekci - v následující hodině jen zodpovím Vaše dotazy. Pročtěte si také všechny texty v 10. a 11. lekci (str. 98, 107, 108) - texty se objeví v zápočtovém textu!
_________________________________________________________________________
9. hodina 9. dubna 2014
Dokončili jsme 11. lekci (skloňování podst. jmen v množném čísle) - str. 113), 12. lekce - časování sloves typu уметь (str. 124-125). Časování zvratných sloves (str. 125-126).
DOMA:
1) Vyčasujte PÍSEMNĚ všechna nová slovesa ze str. 124
2) Písemně cv. 125/7.
3) Doplňte (pouze v učebnici) a naučte se související gramatiku cv. 125/7 (kdo má více než dvě absence - písemně).
4) Přečtěte si text o Někrasovovi - str. 129-130 a připravte si krátkou informaci (česky nebo rusky) o této osobnosti.
5) Na LMS si můžete neomezeně zkoušet DEMO-verzi zápočtového testu.
_________________________________________________________________________
10. hodina 16. dubna 2014
12. lekce - slova konečně/nakonec - str. 123, opak. časování zvratných sloves (125-6), překlad ruského slova когда (str. 127), 13. lekce - skloňování post. jmen rodu muž.+stř. v jednotném čísle - str. 140. Četli jsme text 129/6.
DOMA:
1) Písemně cv. 139/10, 141/13.
2) Číst+překládat - úvodní text 13. lekce.
3) Dokončete na PC svůj "životopis" a přineste vytištěný (neposílejte e-mailem) do následující hodiny. Informace viz výše.
4) Na LMS si můžete neomezeně zkoušet DEMO-verzi zápočtového testu. Případné dotazy můžeme vyřešit v konz. hodinách, v mých hodinách v pondělí nebo přímo před testem.
_________________________________________________________________________
11. hodina 23. dubna 2014
Výuka bohužel odpadá - služební cesta.
Doma pracujte na 13. a 14. lekci a dopište svůj "životopis", který bude podmínkou pro získání zápočtu - přineste jej vytištěný k zápočtu. Nezasílejte e-mailem.
Na LMS si můžete neomezeně zkoušet DEMO-verzi zápočtového testu. Případné dotazy můžeme vyřešit v konz. hodinách, v mých hodinách v pondělí (/28.4.) nebo přímo před testem.
_________________________________________________________________________
12. hodina 30. dubna 2014
Řádný termín pro vykonání zápočtu.
S sebou si přineste všechny domácí úkoly - dle seznamu výše.
Nezapomeňte přinést vytištěný životospis dle instrukcí výše (pokud jste jej ještě neodevzdali v některé z předchozích hodin).
Test budete psát v učebně dle rozvrhu, přineste si s sebou vlastní notebooky s připojením na internet.
_________________________________________________________________________
Termíny opravných zápočtů najdete ZDE
K dispozici pro řešení studijních problémů Vám jsem i v době konzultačních hodin a v případě dohody e-mailem i mimo v jiné době, ale mimo termíny služebních cest a dovolené až do konce zkouškového období - tedy do pátku 6. července 2014.
ZIMNÍ SEMESTR
1. hodina: 18. září 2013
Úvodní hodina
Seznámení s požadavky k zápočtu:
Úvod do výuky ruštiny - základní informace o ruském jazyce a jeho rozšíření.
Naučili jsme se psát prvních 5 písmen - А, К, М, О, Т.
DOMA:
1) Obstarejte si učebnici Ruština nejen pro samouky. Leda, Praha 2002 (případně starší vydání), abyste s ní mohli už v příští hodině pracovat (můžete zatím ve dvojici, pokud ji nestačíte sehnat).
___________________________________________________________________________________________________
Téměř jsme dokončili 1. lekci v učebnici. Znovu jsem připomněl problematiku přízvuku v ruštině (str. 13), čtení dvou- a tříslabičných slov a redukci nepřízvučného o-a (str. 15), vysvětlil jsem psaní všech písmen z 1. lekce.
Už musíte umět psát písmena i slova (napojování některých písmen!)
П, Ф, Э
Р, С, У
___________________________________________________________________________________________________
V hodině jsme dokončili 1. lekci (základy skloňování podstatných jmen), připomněl jsem, co je to Sibiř, procvičovali jsme čtení. Začli jsme 2. lekci - nová písmena
Б, Д, Г, З, Й, Ы
DOMA:
1) Poslouchejte s CD cvičení k celé 1. lekci.
2) Opište psacím písmem tabulku na str. 22-23.
3) Opište a zopakujte si slovíčka z 1. lekce.
___________________________________________________________________________________________________
Ve 2. lekci jsem vysvětlil výslovnost samohlásky "ы" a psaní nových písmen
В, Н, Х.
Procvičovali jsme čtení (především tabulky na str. 22-23 a následná cvičení), překlad slovesa "mít" (str. 27), slovní zásoba - cv. 5, 6/26.
DOMA:
___________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________
Zabývali jsme se 3. lekcí - písmeny
И, Е, Ё, Я, Ю, Ь
Psali jsme malý test (diktát+slovíčka).
___________________________________________________________________________________________________
Dovolená - výuka neproběhne.
Seminář si nahradíme na konci semestru s tím, že zápočtový test budeme psát až během zápočtového týdne a nikoliv o týden dříve.
___________________________________________________________________________________________________
Služební cesta - výuka odpadá.
___________________________________________________________________________________________________
Dokončili jsme 3. lekci, opakovali jsme čtení písmen я, е, ё, ю, и, ь.
Nová písmena ч, щ. Skloňování zájmen наш/ваш + этот/эта/это (str. 38).
___________________________________________________________________________________________________
Zabývali jsme se 4. lekcí - nové písmen л - jeho psaní a výslovnost - (str. 43-44)
___________________________________________________________________________________________________
Procvičovali jsme výslovnost měkkého a tvrdého л - str. 43-44 a čtení předpřízvučných samohlásek о-е-я (str. 45).
Probrali jsme základní gramatiku 5. lekce
DOMA:
1) Opsat cv. 1b/52 - budeme příště psát jako diktát +umět číst(CD) a překládat
2) Písemně cv. 9/57
3) Zopakujte si slovíčka 4. lekce (test)
4) Nainstalujte si do svého PC ruskou klávesnici, více se dozvíte ZDE
5) Na PC sepište své první krátké věty a vytištěné příště přineste ke kontrole (věty využiji v zápočtovém testu). V "miniživotopise" se soustřeďte na jednoduché věty -
Jména a název vašeho bydliště musíte přepsat azbukou - využijte i ruskou mapu světa ZDE. Můžete i prozkoumat, zda existují o Vaší obci stránky v ruština na Wikipedii. ___________________________________________________________________________________________________
DOMA:
1) Písemně - cv. 10/66, 11/67 a 13/67
2) "Ústně" cv. 11/74 ze 7. (=opakovací) lekce
3) Dokončete písemně cvičení, jehož část jsme už vyplnili ve škole - cv. 75/14. Pozor na samohlásky е/ё !
4) Zkompletujte si všechny úkoly (viz "DOMA" výše) a přineste je ke kontrole v den psaní zápočtového testu.
___________________________________________________________________________________________________
Služební cesta (MOST) - výuka odpadá.
Čas využijte k opakování 1.-7. lekce a soustřeďte se především na cvičení uvedená v části "DOMA".
___________________________________________________________________________________________________
Zápočtový test. Nezapomeňte si s sebou přinést všechny úkoly - viz výše - budu je kontrolovat.
_____________________________________________________________________________________________
Další termíny pro vykonání zápočtu - v případě nemoci nebo neúspěchu najdete ZDE.