Jdi na obsah Jdi na menu
 


EkF 2. ročník: němčina - (N2a/II) - ČTVRTEK

6. 5. 2021

Akademický rok 2020/2021

Výsledek obrázku pro direkt neu

Informace pro mé studenty NĚMČINY na EkF

(výuka ve ČTVRTEK)

LETNÍ  SEMESTR

Požadavky k zápočtu:

- úspěšnost v písemném zápočtovém testu - více než 65% - lekce 5-7,
- vypracování všech úkolů, které zadám v hodinách - viz postupně níže,
- minimálně 80% aktivní účast ve cvičeních (max. 2 absence).

1. hodina: 11. února 2021

Zopakovali jsme si učivo 1. semestru

- skloňování podstatných jmen - 1. a 4. pád

- slovosled v německé větě

- modální slovesa

DOMA:

1) Naučte se slovní zásobu - str. 48, sestavte seznam 10 druhů ovoce + 10 druhů zeleniny a naučte se jej.

vzor: die Birne, -n = hruška

2) Promyslete cv. 3,4 / 48-49.

3) Písemně cv. 1,2,3,4 (5) / 170-171.

___________________________________________________________________________________________________

 2. hodina: 18. února 2021

5. lekce - učebnice od str. 49 

Gramatika

- sloveso mögen - viz LMS,

- opakování silných sloves v přítomném čase (essen, nehmen, empfehlen),

- rozkazovací způsob slabých + silných sloves.

DOMA:

1) Str. 54+55 - prostudovat + vyplnit I, II, III.

2) Pročtěte si v učebnici str. 51-53, seznamte se s neznámými slovy.

3) Písemně - cv. 7,8,9,10,14 / 171-174.

4) Slovní zásobu procvičujte třeba ZDE. Zvládnete to pod minutu?

___________________________________________________________________________________________________

 3. hodina: 24. února 2021

5. lekce - str. 51-52/13a

Opakování rozkazovacího způsobu - procvičujte např. ZDE.

DOMA:

1) Pročtěte si jídelní lístek na str. 52 + cv. 53/15 a pokuste se přeložit (+naučit) neznámá slova.

2) Písemně - str. 54-55 / IV-VIII

3) Písemně - 175-176/16,17,18, 19, 20

___________________________________________________________________________________________________

 4. hodina: 4. března 2021

5. lekce - dokončení - str. 52-53 + str. 66.

Wie spät ist es? = Kolik je hodin? Můžete si pročíst i např. ZDE.

Jak formálně + neformálně říci, kolik je hodin - viz učebnice 72/III.

Připomínám pohoří v Německu (Durynský les, Schwarzwald, Harz, Český les, Krušné hory...). Krátké video ZDE.

A zopakujte si i hlavní města 16 spolkových zemí Německa - např. ZDE.

DOMA:

1) Pročtěte si krátké texty na straně 66 dole a naučte se slovní zásobu k textům. Zkuste se při tom zamyslet na určováním času v němčině.

2) Písemně - str. 55 - vše.

3) Písemně - str. 177/21, 22.

 

___________________________________________________________________________________________________

 5. hodina: 11. března 2021

6. lekce - str. 66-67/2A. Určování času.

Slovesa s odlučitelnými/neodlučitelnými předponami - viz str. 72/I, II.

DOMA:

1) Str. 67/2 - A - naučte se překlad sloves, B - zkuste otázky zodpovědět.

2) Písemně - 182/1,2,3.

3) Str. 180 - pokuste se vyřešit tabulku R/F (správně/chybně).

4) Naučte se vyjmenovat neodlučitelné předpony - nejlépe v tomto pořadí: be-, ge-, emp-, ent-, er-, ver-, zer.

__________________________________________________________________________________________________________________

 6. hodina: 18. března 2021

6. lekce - str. 67-69. Určování času.

Slovesa s odlučitelnými/neodlučitelnými předponami, určování času - opakování.

DOMA:

1) Písemně - str. 73 / I, II, III.

2) Písemně - str. 183 / 5,6,7.

3) Procvičujte si rozkazovací způsob v LMS. Zkuste dosáhnout v obou testech maximálního výsledku.

4) Zopakujte si slovní zásobu (hlavně slova ze cv. 68/7 a 69/9). Pokuste se s poslechem vyplnit cv. 69/9 - audio najdete v MS Teams.

5) Fonetiku si zkuste procvičit (pokuste se zopakovat se správnou intonací a přízvukem) ZDE a ZDE.

__________________________________________________________________________________________________________________

 7. hodina: 25. března 2021

6. lekce - str. 69-70. 

Skloňování podstatných jmen v 1.-4. pádu jednotného čísla.

Předložky se 4. pádem - bis-durch-für-gegen-ohne-um.

DOMA:

1) Písemně - str. 73 / IV, V, VI.

2) Písemně str. 184 / 8,9,10,11.

3) Doučte se slovní zásobu k 6. lekci - strana 233.

4) Nezapomeňte na procvičování sloves v LMS. - Nová slovesa najdete ZDE. Tak zase nejlépe maximum...Test

__________________________________________________________________________________________________________________

 8. hodina: 1. dubna 2021

6. lekce - str. 70-71. Předložky se 4. pádem - opakování. 

Skloňování zájmen osobních (ich-du-er-sie-es / wir-ihr-sie-Sie) a přivlastňovacích (mein-dein-sein-ihr-sein / unser-euer-ihr-Ihr).

Unsere Freizeitaktivitäten. Verabredung.

DOMA:

1) Písemně - str. 73 / V, VI,VII.

2) Písemně str. 185-187 / 12,13,14,17,18 + "ústně" cv. 189/22.

3) Doučte se slovní zásobu k 6. lekci - strana 233.

4) Nezapomeňte na procvičování sloves v LMS. - Nová slovesa najdete ZDE - odkaz jsem už opravil, aby vám fungoval.

5) Pročtěte si texty na str. 76-77, abyste mohli lépe reagovat a přeložíme si jen nejobtížnější části textu.

6) Prohlédněte si také video k německým zvyklostem např. ZDE.

__________________________________________________________________________________________________________________

 9. hodina: 8. dubna 2021

6. lekce - opakování skloňování podstatných jmen (především 4. pád).

4. pád osobních zájmen (72/V). Skloňování zájmena wer/was - viz "tabule" v MS Teams + ZDE.

7. lekce - úvod (strana 76 - téma Meine Clique).

DOMA:

1) Písemně str. 189/21.

2) Zopakujte si slovní zásobu 6. lekce a procvičujte ZDE.

3) Pročtěte si texty na str. 76-77, vyplňte obě cvičení na straně 77. Příště budu k textům klást otázky ´musíte dokonale znát nová slova.

__________________________________________________________________________________________________________________

 10. hodina: 15. dubna 2021

7. lekce - str. 76-77. Skloňování osobních zájmen ve 3. pádu (připomenutí 4. pádu z předchozí lekce).

Časování dalších silných sloves (helfen, gefallen, geben) - str. 82/II.

DOMA:

1) Písemně str. 190 / 2,4,5.

2) Písemně str. 83 / I, IV.

3) Pročtěte si strany 78-80, soustřeďte se na neznámá slova = naučte se slovní zásobu ze 7. lekce.

__________________________________________________________________________________________________________________

 11. hodina: 22. dubna 2021

7. lekce - str. 78-79. Přivlastňovací zájmena ve 3. pádu, připomenutí překladu zájmena svůj.

Skloňování substantiv ve 3. pádu - včetně množného čísla.

Opakoval jsem časování silných sloves v přítomném čase, neodlučitelné předpony (be-, ge-, emp-, ent-, er-, ver-, zer).

DOMA:

1) Písemně str. 190 / vše, co Vám ještě chybí.

2) Písemně str. 191 / 6,10,11, 12,13,14,15,16.

3) V LMS absolvujte chybějící testy (viz zadání v minulých týdnech) a nově si vyzkoušejte test na přivlastňovací zájmena.Test

__________________________________________________________________________________________________________________

 12. hodina: 29. dubna 2021

7. lekce - dokončení, opakování.

Připomenutí přivlastňovacích zájmen (učili jsme se už v minulém semestru).

der Sohn - die Tochter - das Auto

můj syn – moje dcera – moje auto
mein Sohn – meine Tochter – mein Auto

tvůj – tvoje – tvoje
dein – deine – dein 

jeho – jeho – jeho 
sein – seine – sein 
její – její – její
ihr – ihre – ihr 
jeho – jeho – jeho 
sein – seine – sein 

náš – naše – naše
unser – unsere – unser 

váš – vaše – vaše 
euer – eure – euer 

(oni) jejich – jejich – jejich 
       ihr – ihre – ihr 
       Ihr – Ihre – Ihr 
(Vy) Váš – Vaše – Vaše

množné číslo (univerzální člen die - u přivl. zájmen se v prvním pádě množ. č. projevuje VŽDY koncovkou -e):

moji/mí synové - moje/mé dcery - moje/má auta

meine Söhne - meine Töchter - meine Autos

Skloňování osobních zájmen najdete v LMS - ZDE, pokud si myslíte, že je to v němčině složité - zkuste porovnat s češtinou - třeba ZDE.

DOMA:

1) Doplnění chybějících úkolů.

2) Příprava k zápočtu.

3) V LMS si můžete vyzkoušet všechny testy, které slouží pro procvičení jednotlivých gramatických pravidel a slovní zásoby. Nezapomeňte na nový test na zájmena v dativu - ZDE, který jste si dnes v hodině zkoušeli. 

__________________________________________________________________________________________________________________

 13. hodina: 6. května 2021

Řádný termín pro vykonání zápočtu
 

Zápočet budeme psát on-line v prostředí LMS. Minimální hranice úspěšnosti pro získání zápočtu - 65%.

V tento den budete mít možnost absolvovat pouze jeden pokus. 

Než začnete psát zápočtový test, přihlaste v obvyklém čase do MS Teams, kde dostanete ještě poslední informace. 

Gratuluji Vám k úspěšnému vykonání zápočtu.

Vaše testy jsem si prošel, proto se některým z vás mírně zlepšil výsledek - pokud Vaše odpovědí byly alespoň částečně správné.

 

__________________________________________________________________________________________________________________

 14. hodina: 13. května 2021

Náhradní termín pro vykonání zápočtu

Termín je určen pro studenty, kteří test 6.5. nemohli (např. ze zdravotních důvodů) vykonat. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Akademický rok 2020/2021

 

 

ZIMNÍ  SEMESTR

___________________________________________________________________________________________________

 1. hodina: 17. září 2020

Úvodní hodina

Seznámení s požadavky k zápočtu:

- úspěšnost v písemném zápočtovém testu - více než 65% - lekce 1-4,
- vypracování všech úkolů, které zadám v hodinách - viz postupně níže,
- minimálně 80% aktivní účast ve cvičeních (max. 2 absence).

V hodině jsem připomněl, kde se mluví německy a její příbuznost s dalšími evropskými jazyky. Viz např. ZDE.

Vysvětlil jsem časování sloves v přítomném čase, osobní zájmena, vykání, základní pozdravy. Číslovky 1-20.

DOMA:

1) Obstarejte si učebnici Direkt neu, díl 1 - viz obrázek výše.

2) Seznamte se s významem němčiny a zeměpisem Německa.

3) 1. lekce - str. 11 - vše pročíst a umět přeložit. 

___________________________________________________________________________________________________

 2. hodina: 24. září 2020

1. hodina, která probíhala přes MS Teams

1. lekce - dokončení. Slovesa haben + sein, slovosled v ozn. větě i v otázce.

DOMA:

1) Písemně - str. 15 - vše.

2) Písemně - str. 142-147 / 1,3,4,5,8,9,12,16,17.

3) Promyslete si odpovědi ke cv. 147/18.

4) Začněte si procvičovat němčinu v e-learningu, který pro Vás byl vytvořen v LMS. Měli byste zvládnout Lektion 1 - vše tak dlouho, dokud nebude na 100% - ZDE.

_____________________________________________________________________________________________

 3. hodina: 1. října 2020

2. lekce - časování slabých a silných sloves, učebnice str. 18-19 a LMS - Lektion 2.

DOMA:

1) Písemně - str. 15 - vše.

2) Písemně - str. 148 a další / 1,3,5,6,7.

3) Naučte se slovíčka ze 2. lekce (viz konec učebnice).

_____________________________________________________________________________________________

 4. hodina: 8. října 2020

2. lekce - str. 20. Vysvětlili jsme si, jaký rod mají země a města v němčině:

das většina zemí, světadílů a měst – Tschechien, Deutschland, Österreich, England, Polen, Amerika, Asien, Kamerun... + Ostrava,  Freiburg, Korňa, Nová Ves u Nového Města na Moravě, New York, Ouagadougou...

die – die Tschechische Republik, die BRD (=die Bundesrepublik Deutschland), die Schweiz, die Türkei, Slowakei, die Ukraine, die Lombardei...

der zatím můžeme vynechat, ale můžete se otestovat ZDE

množné číslodie USA, die Niederlande, souostroví (např. die Kanarischen Inseln, die Balearen)

Ve větách pak:

Ich komme aus (3.p.) der Schweiz. (jedn.č.) / aus der Tschechischen Republik. (Pocházím z...)

Ich komme aus (3.p.) den USA. (mn.č.) / den Kanarischen Inseln

 

Na úvod jsme si řekli také jednu ze základních frází:

Wie geht es Ihnen? (Jak se Vám daří?)  - Wie geht es dir? (Jak se ti daří?)

Danke, gut. Super. Toll.(Skvěle.) Es geht. (Jde to.) Nicht gut. Schlecht. 

DOMA:

1) Str. 20 / 6 - promyslet, vyřešit. Str. 21 - přečíst + umět přeložit 3 krátké texty dole v "bublinách".

2) Písemně 25/I. - VI.

3) Písemně - str. 150 a další / 8,9,10.

4) Procvičujte on-line ZDE a v LMS.

5) Zkuste vyřešit ZDE (opakování 1. lekce).

_____________________________________________________________________________________________

 5. hodina: 15. října 2020

2. lekce - 22-23 - Leute und ihre Länder + číslovky od 20 výše, slovosled v německé větě.

Slovosled:

Oznamovací věta:

Podmět určité sloveso + zbytek věty.
Die Menschen in Ungarn + sprechen + Ungarisch.

Zdůrazněné slovo + určité sloveso + podmět zbytek věty.
In Ungarn + sprechen + die Menschen + Ungarisch.
_______________________________________________________
Tázací věta:

Sloveso podmět zbytek?
(Wie +) sprechen + die Menschen + in Ungarn? – Ungarisch.
Sprechen die Menschen in Ungarn Tschechisch? – Nein, (die Menschen in Ungarn sprechen Ungarisch.)

 

Tvoření označení příslušníků národů (mužská i ženská varianta):

-er
England – Engländer, Engländerin
Italien – Italiener
Amerika – Amerikaner
Spanien – Spanier
Österreich – Österreicher 
die Schweiz - Schweizer

-e
Tschechien – Tscheche, Tschechin
Polen – Pole, Polin
Russland – Russe
Finnland – Finne
Estland – Este 
Griechenland – Grieche
Irland – Ire
die Slowakei – Slowake
die Türkei – Türke 
Frankreich – Franzose, Französin

Ungarn  Ungar, Ungarin

Deutschland – der Deutsche (ein, 0 Deutscher) - die, eine, 0 Deutsche

Další národnosti najdete ZDE.

DOMA:

1) Strana 25 - všechno.

2) Str. 151 a další / 12,15,16,18,19,20. 

3) Zopakujte si tvoření německých číslovek 21-1000 (str. 22+24) a procvičte ZDE.

_____________________________________________________________________________________________

 6. hodina: 22. října 2020

3. lekce - str. 28-30.

- vysvětleno skloňování podstatných jmen v 1.-4. pádu jednotného čísla - učebnice 34/III

  1. der Vater – die Mutter – das Kind
  2. des Vaters – der Mutter – des Kind(e)s
  3. dem Vater – der Mutter – dem Kind
  4. den Vater – die Mutter – das Kind

- přivlastňovací zájmena (34/IV)

- sloveso haben (34/I)

- zápor nicht a kein (34/VI)

Vysvětlení některých bodů najdete i v LMS, kde si můžete (musíte) tyto kapitoly i procvičit v jednoduchých cvičeních.

DOMA:

1) Vyplnit tabulku 29/5 a promyslet str. 30.

2) Naučit se slovní zásobu 3. lekce (včetně obrázků na str. 31).

3) Písemně - 154-156 / 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9.

_____________________________________________________________________________________________

 7. hodina: 29. října 2020

 

Rektorské volno - samostudium

 

- práce s LMS - dokončete alespoň na 90% všechna cvičení v lekcích 1-2, začněte lekci 3,

- využijte on-line podporu k novější verze učebnice ZDE.

 

_____________________________________________________________________________________________

 8. hodina: 5. listopadu 2020

3. lekce - sloveso haben (34/I), skloňování - 1. + 4. pád (34/III, IV) - viz též LMS, množné číslo podstatných jmen (34/VIII).

Učebnice - str. 29-31.

 

Tvoření množného čísla - určitý člen der-die-das - změní se na univerzální člen die, neurčitý člen ein-eine-ein - v množném čísle zcela odpadává

k podstatnému jménu se připojují koncovky:

-(e)n – Schule, Schwester, Tante, Frau – Schwestern, Frauen - velmi často v rodu ženském

-e – der Tag, der Tisch, der Fisch, der Hund, der Buntstift – die Hunde, die Buntstifte - velmi často v rodu muž. + stř.

0 – Italiener, Lehrer, Bruder, Vater, Mutter, Tochter, Onkel – Brüder, Väter, Mütter, Töchter, Onkel - často muž.+stř.rod - především zakončení na -er, -el.

-er – das Kind, das Feld, das Lied, das Buch – Kinder, Felder, Lieder, Bücher - často v rodu středním - jednoslabičná slova

-s – Video, Kino, Hobby + CD, LKW, Opa, Oma, Uni = CDs, LKWs - typické pro mnohá cizí slova a zkratky nebo zkrácená slova

Podrobněji najdete informace např. ZDE.

A ještě pár vět, které jsme dnes použili:

Wie viel Onkel haben Sie? (Kolik strýčků máte?)
Was ist er von Beruf? = Was macht er?
Er ist Holzfäller (von Beruf). = Er arbeitet als Holzffäller. (als=jako)
wählen = zvolit, vybrat
Manchmal (= někdy) treffen wir uns alle (=všichni).
Ist es wahr? – Ja, es ist wahr. Nein, es ist nicht wahr.

DOMA:

1) Doplnit slovíčka k obrázkům ve cvičení 32/13 - inspiraci hledejte hlavně na str. 230.

2) Pročtěte str. 31-33 - dohledejte si neznámá slova - a naučte se je.

3) Písemně: str. 35 - všechno.

4) Písemně: str. 156 / 12, 13, 14, 15, 16, 17.

5) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 3 - vždy alespoň na 90%.

_____________________________________________________________________________________________

 9. hodina: 12. listopadu 2020

3. lekce - dokončení (31-32) - od cv. 11. Procvičování skloňování podst. jmen (1.+4.pád). 

DOMA:

1) Vyplňte cvičení 15/33 (tabulka).

2) Písemně: 160-161 / 22, 23, 24, 25 + "ústně" 26.

3) Pročtěte si, jak se v němčině používají modální slovesa - str. 44, v LMS pak Lektion - ZDE.

4) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 3 - vždy alespoň na 90%.

5) Doplňte si také základní znalosti - ZDE.

_____________________________________________________________________________________________

 10. hodina: 19. listopadu 2020

4. lekce - od str. 38 - modální slovesa (odborněji pak třeba ZDE). Vysvětlení modálních sloves - viz LMS a učebnice str. 44.

 

DOMA:

1) Písemně - všechna cvičení na str. 45 + pročíst str. 44.

_____________________________________________________________________________________________

 11. hodina: 26. listopadu 2020

Připomenutí přivlastňovacích zájmen

der Sohn - die Tochter - das Auto

můj syn – moje dcera – moje auto
mein Sohn – meine Tochter – mein Auto

tvůj – tvoje – tvoje
dein – deine – dein 

jeho – jeho – jeho 
sein – seine – sein 
její – její – její
ihr – ihre – ihr 
jeho – jeho – jeho 
sein – seine – sein 

náš – naše – naše
unser – unsere – unser 

váš – vaše – vaše 
euer – eure – euer 

(oni) jejich – jejich – jejich 
       ihr – ihre – ihr 
       Ihr – Ihre – Ihr 
(Vy) Váš – Vaše – Vaše

množné číslo (univerzální člen die - u přivl. zájmen se v prvním pádě množ. č. projevuje VŽDY koncovkou -e):

moji/mí synové - moje/mé dcery - moje/má auta

meine Söhne - meine Töchter - meine Autos

Vazba es gibt - pojí se vždy se 4. pádem.

Opakování 4. pádu (viz např. v LMS).

Procvičování modálních sloves.

DOMA:

1) Pročtěte si str. 39-41, pokuste se k obrázkům na str. 41 zjistit (text, internet...), co je na nich zobrazeno.

2) Písemně - 162 / 1, 2, 4, 5, 6.

3) Seznamte se se slovní zásobou 4. lekce (str. 231).

_____________________________________________________________________________________________

 12. hodina: 3. prosince 2020

4. lekce - od str. 39, Vídeň.

Procvičování modálních sloves + sloveso mögen (mít rád) a tvar konjunktivu (překládáme obvykle jako podmiňovací způsob) od tohoto slovesa ich möchte.

Otázky k textu str. 41 (Wien).

Wann sollen sie (Birgit und Jens) nach Wien fahren?

Möchten Sie nach Wien fahren?

Warum fahren sie nach Wien?

Wer soll das Freizeitprogramm/die Unterkunft u. Verpflegung organisieren?

Was können wir im Wiener Stadtzentrum besuchen?

Wie spricht man in Wien?

Was heißt das Wort „Beisl“?

DOMA:

1) Pročtěte si znovu text na str. 41 a připravte si odpovědi k otázkám k textu - viz výše. 

2) Zjistěte, co je na obrázcích (především tento obrázek). 

3) Písemně - 164-167 /8, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 20.

4) Připravte si cvičení na str. 45.

5) Doučte se slovní zásobou 4. lekce (str. 231).

6) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 4 - vždy alespoň na 90% + vyzkoušejte si demotest (případné konkrétní dotazy zodpovím v hodině).

_____________________________________________________________________________________________

 13. hodina: 10. prosince 2020

4. lekce - dokončení - str. 42-45.

DOMA:

1) LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 4 - vždy alespoň na 90% + vyzkoušejte si demotest.

2) Zopakujte si cvičení v "pracovním sešitě", abyste napsali zápočtový test s co nejlepším výsledkem.

_____________________________________________________________________________________________

 14. hodina: 17. prosince 2020

Řádný termín pro vykonání zápočtu
LMS je nutné mít vyplněna všechna cvičení z lekcí 1-4 - vždy alespoň na 90%.

Zápočet budeme psát on-line v prostředí LMS. Minimální hranice úspěšnosti pro získání zápočtu - 65%.

V tento den budete mít možnost absolvovat pouze jeden pokus. 

Než začnete psát zápočtový test, přihlaste v obvyklém čase do MS Teams, kde dostanete ještě poslední informace. 

 Heslo pro vstup do testu je jednoslovný název této památky.

Opravné termíny v případě potřeby najdete ZDE.

Termíny během zkouškového období budu dále aktualizovat a doplňovat.