EkF 2. ročník: němčina - (N2a/II) - ČTVRTEK
Akademický rok 2020/2021
Informace pro mé studenty NĚMČINY na EkF
(výuka ve ČTVRTEK)
LETNÍ SEMESTR
Požadavky k zápočtu:
1. hodina: 11. února 2021
Zopakovali jsme si učivo 1. semestru
- skloňování podstatných jmen - 1. a 4. pád
- slovosled v německé větě
- modální slovesa
DOMA:
1) Naučte se slovní zásobu - str. 48, sestavte seznam 10 druhů ovoce + 10 druhů zeleniny a naučte se jej.
vzor: die Birne, -n = hruška
2) Promyslete cv. 3,4 / 48-49.
3) Písemně cv. 1,2,3,4 (5) / 170-171.
___________________________________________________________________________________________________
2. hodina: 18. února 2021
5. lekce - učebnice od str. 49
Gramatika
- sloveso mögen - viz LMS,
- opakování silných sloves v přítomném čase (essen, nehmen, empfehlen),
- rozkazovací způsob slabých + silných sloves.
DOMA:
1) Str. 54+55 - prostudovat + vyplnit I, II, III.
2) Pročtěte si v učebnici str. 51-53, seznamte se s neznámými slovy.
3) Písemně - cv. 7,8,9,10,14 / 171-174.
4) Slovní zásobu procvičujte třeba ZDE. Zvládnete to pod minutu?
___________________________________________________________________________________________________
3. hodina: 24. února 2021
5. lekce - str. 51-52/13a
Opakování rozkazovacího způsobu - procvičujte např. ZDE.
DOMA:
1) Pročtěte si jídelní lístek na str. 52 + cv. 53/15 a pokuste se přeložit (+naučit) neznámá slova.
2) Písemně - str. 54-55 / IV-VIII
3) Písemně - 175-176/16,17,18, 19, 20.
___________________________________________________________________________________________________
4. hodina: 4. března 2021
5. lekce - dokončení - str. 52-53 + str. 66.
Wie spät ist es? = Kolik je hodin? Můžete si pročíst i např. ZDE.
Jak formálně + neformálně říci, kolik je hodin - viz učebnice 72/III.
Připomínám pohoří v Německu (Durynský les, Schwarzwald, Harz, Český les, Krušné hory...). Krátké video ZDE.
A zopakujte si i hlavní města 16 spolkových zemí Německa - např. ZDE.
DOMA:
1) Pročtěte si krátké texty na straně 66 dole a naučte se slovní zásobu k textům. Zkuste se při tom zamyslet na určováním času v němčině.
2) Písemně - str. 55 - vše.
3) Písemně - str. 177/21, 22.
___________________________________________________________________________________________________
5. hodina: 11. března 2021
6. lekce - str. 66-67/2A. Určování času.
Slovesa s odlučitelnými/neodlučitelnými předponami - viz str. 72/I, II.
DOMA:
1) Str. 67/2 - A - naučte se překlad sloves, B - zkuste otázky zodpovědět.
2) Písemně - 182/1,2,3.
3) Str. 180 - pokuste se vyřešit tabulku R/F (správně/chybně).
4) Naučte se vyjmenovat neodlučitelné předpony - nejlépe v tomto pořadí: be-, ge-, emp-, ent-, er-, ver-, zer.
__________________________________________________________________________________________________________________
6. hodina: 18. března 2021
6. lekce - str. 67-69. Určování času.
Slovesa s odlučitelnými/neodlučitelnými předponami, určování času - opakování.
DOMA:
1) Písemně - str. 73 / I, II, III.
2) Písemně - str. 183 / 5,6,7.
3) Procvičujte si rozkazovací způsob v LMS. Zkuste dosáhnout v obou testech maximálního výsledku.
4) Zopakujte si slovní zásobu (hlavně slova ze cv. 68/7 a 69/9). Pokuste se s poslechem vyplnit cv. 69/9 - audio najdete v MS Teams.
5) Fonetiku si zkuste procvičit (pokuste se zopakovat se správnou intonací a přízvukem) ZDE a ZDE.
__________________________________________________________________________________________________________________
7. hodina: 25. března 2021
6. lekce - str. 69-70.
Skloňování podstatných jmen v 1.-4. pádu jednotného čísla.
Předložky se 4. pádem - bis-durch-für-gegen-ohne-um.
DOMA:
1) Písemně - str. 73 / IV, V, VI.
2) Písemně str. 184 / 8,9,10,11.
3) Doučte se slovní zásobu k 6. lekci - strana 233.
4) Nezapomeňte na procvičování sloves v LMS. - Nová slovesa najdete ZDE. Tak zase nejlépe maximum...
__________________________________________________________________________________________________________________
8. hodina: 1. dubna 2021
6. lekce - str. 70-71. Předložky se 4. pádem - opakování.
Skloňování zájmen osobních (ich-du-er-sie-es / wir-ihr-sie-Sie) a přivlastňovacích (mein-dein-sein-ihr-sein / unser-euer-ihr-Ihr).
Unsere Freizeitaktivitäten. Verabredung.
DOMA:
1) Písemně - str. 73 / V, VI,VII.
2) Písemně str. 185-187 / 12,13,14,17,18 + "ústně" cv. 189/22.
3) Doučte se slovní zásobu k 6. lekci - strana 233.
4) Nezapomeňte na procvičování sloves v LMS. - Nová slovesa najdete ZDE - odkaz jsem už opravil, aby vám fungoval.
5) Pročtěte si texty na str. 76-77, abyste mohli lépe reagovat a přeložíme si jen nejobtížnější části textu.
6) Prohlédněte si také video k německým zvyklostem např. ZDE.
__________________________________________________________________________________________________________________
9. hodina: 8. dubna 2021
6. lekce - opakování skloňování podstatných jmen (především 4. pád).
4. pád osobních zájmen (72/V). Skloňování zájmena wer/was - viz "tabule" v MS Teams + ZDE.
7. lekce - úvod (strana 76 - téma Meine Clique).
DOMA:
1) Písemně str. 189/21.
2) Zopakujte si slovní zásobu 6. lekce a procvičujte ZDE.
3) Pročtěte si texty na str. 76-77, vyplňte obě cvičení na straně 77. Příště budu k textům klást otázky ´musíte dokonale znát nová slova.
__________________________________________________________________________________________________________________
10. hodina: 15. dubna 2021
7. lekce - str. 76-77. Skloňování osobních zájmen ve 3. pádu (připomenutí 4. pádu z předchozí lekce).
Časování dalších silných sloves (helfen, gefallen, geben) - str. 82/II.
DOMA:
1) Písemně str. 190 / 2,4,5.
2) Písemně str. 83 / I, IV.
3) Pročtěte si strany 78-80, soustřeďte se na neznámá slova = naučte se slovní zásobu ze 7. lekce.
__________________________________________________________________________________________________________________
11. hodina: 22. dubna 2021
7. lekce - str. 78-79. Přivlastňovací zájmena ve 3. pádu, připomenutí překladu zájmena svůj.
Skloňování substantiv ve 3. pádu - včetně množného čísla.
Opakoval jsem časování silných sloves v přítomném čase, neodlučitelné předpony (be-, ge-, emp-, ent-, er-, ver-, zer).
DOMA:
1) Písemně str. 190 / vše, co Vám ještě chybí.
2) Písemně str. 191 / 6,10,11, 12,13,14,15,16.
3) V LMS absolvujte chybějící testy (viz zadání v minulých týdnech) a nově si vyzkoušejte test na přivlastňovací zájmena.
__________________________________________________________________________________________________________________
12. hodina: 29. dubna 2021
7. lekce - dokončení, opakování.
Připomenutí přivlastňovacích zájmen (učili jsme se už v minulém semestru).
der Sohn - die Tochter - das Auto | |
můj syn – moje dcera – moje auto tvůj – tvoje – tvoje jeho – jeho – jeho |
náš – naše – naše váš – vaše – vaše (oni) jejich – jejich – jejich |
množné číslo (univerzální člen die - u přivl. zájmen se v prvním pádě množ. č. projevuje VŽDY koncovkou -e): moji/mí synové - moje/mé dcery - moje/má auta meine Söhne - meine Töchter - meine Autos |
Skloňování osobních zájmen najdete v LMS - ZDE, pokud si myslíte, že je to v němčině složité - zkuste porovnat s češtinou - třeba ZDE.
DOMA:
1) Doplnění chybějících úkolů.
2) Příprava k zápočtu.
3) V LMS si můžete vyzkoušet všechny testy, které slouží pro procvičení jednotlivých gramatických pravidel a slovní zásoby. Nezapomeňte na nový test na zájmena v dativu - ZDE, který jste si dnes v hodině zkoušeli.
__________________________________________________________________________________________________________________
13. hodina: 6. května 2021
Zápočet budeme psát on-line v prostředí LMS. Minimální hranice úspěšnosti pro získání zápočtu - 65%.
V tento den budete mít možnost absolvovat pouze jeden pokus.
Než začnete psát zápočtový test, přihlaste v obvyklém čase do MS Teams, kde dostanete ještě poslední informace.
Gratuluji Vám k úspěšnému vykonání zápočtu.
Vaše testy jsem si prošel, proto se některým z vás mírně zlepšil výsledek - pokud Vaše odpovědí byly alespoň částečně správné.
__________________________________________________________________________________________________________________
14. hodina: 13. května 2021
Náhradní termín pro vykonání zápočtu
Termín je určen pro studenty, kteří test 6.5. nemohli (např. ze zdravotních důvodů) vykonat.
Akademický rok 2020/2021
ZIMNÍ SEMESTR
___________________________________________________________________________________________________
1. hodina: 17. září 2020
Úvodní hodina
Seznámení s požadavky k zápočtu:
V hodině jsem připomněl, kde se mluví německy a její příbuznost s dalšími evropskými jazyky. Viz např. ZDE.
Vysvětlil jsem časování sloves v přítomném čase, osobní zájmena, vykání, základní pozdravy. Číslovky 1-20.
DOMA:
1) Obstarejte si učebnici Direkt neu, díl 1 - viz obrázek výše.
2) Seznamte se s významem němčiny a zeměpisem Německa.
3) 1. lekce - str. 11 - vše pročíst a umět přeložit.
___________________________________________________________________________________________________
2. hodina: 24. září 2020
1. hodina, která probíhala přes MS Teams
1. lekce - dokončení. Slovesa haben + sein, slovosled v ozn. větě i v otázce.
DOMA:
1) Písemně - str. 15 - vše.
2) Písemně - str. 142-147 / 1,3,4,5,8,9,12,16,17.
3) Promyslete si odpovědi ke cv. 147/18.
4) Začněte si procvičovat němčinu v e-learningu, který pro Vás byl vytvořen v LMS. Měli byste zvládnout Lektion 1 - vše tak dlouho, dokud nebude na 100% - ZDE.
_____________________________________________________________________________________________
3. hodina: 1. října 2020
2. lekce - časování slabých a silných sloves, učebnice str. 18-19 a LMS - Lektion 2.
DOMA:
1) Písemně - str. 15 - vše.
2) Písemně - str. 148 a další / 1,3,5,6,7.
3) Naučte se slovíčka ze 2. lekce (viz konec učebnice).
_____________________________________________________________________________________________
4. hodina: 8. října 2020
2. lekce - str. 20. Vysvětlili jsme si, jaký rod mají země a města v němčině:
das většina zemí, světadílů a měst – Tschechien, Deutschland, Österreich, England, Polen, Amerika, Asien, Kamerun... + Ostrava, Freiburg, Korňa, Nová Ves u Nového Města na Moravě, New York, Ouagadougou...
die – die Tschechische Republik, die BRD (=die Bundesrepublik Deutschland), die Schweiz, die Türkei, Slowakei, die Ukraine, die Lombardei...
der zatím můžeme vynechat, ale můžete se otestovat ZDE
množné číslo – die USA, die Niederlande, souostroví (např. die Kanarischen Inseln, die Balearen)
Ve větách pak:
Ich komme aus (3.p.) der Schweiz. (jedn.č.) / aus der Tschechischen Republik. (Pocházím z...)
Ich komme aus (3.p.) den USA. (mn.č.) / den Kanarischen Inseln
Na úvod jsme si řekli také jednu ze základních frází:
Wie geht es Ihnen? (Jak se Vám daří?) - Wie geht es dir? (Jak se ti daří?)
Danke, gut. Super. Toll.(Skvěle.) Es geht. (Jde to.) Nicht gut. Schlecht.
DOMA:
1) Str. 20 / 6 - promyslet, vyřešit. Str. 21 - přečíst + umět přeložit 3 krátké texty dole v "bublinách".
2) Písemně 25/I. - VI.
3) Písemně - str. 150 a další / 8,9,10.
4) Procvičujte on-line ZDE a v LMS.
5) Zkuste vyřešit ZDE (opakování 1. lekce).
_____________________________________________________________________________________________
5. hodina: 15. října 2020
2. lekce - 22-23 - Leute und ihre Länder + číslovky od 20 výše, slovosled v německé větě.
Slovosled:
Oznamovací věta:
Podmět + určité sloveso + zbytek věty.
Die Menschen in Ungarn + sprechen + Ungarisch.
Zdůrazněné slovo + určité sloveso + podmět + zbytek věty.
In Ungarn + sprechen + die Menschen + Ungarisch.
_______________________________________________________
Tázací věta:
Sloveso + podmět + zbytek?
(Wie +) sprechen + die Menschen + in Ungarn? – Ungarisch.
Sprechen die Menschen in Ungarn Tschechisch? – Nein, (die Menschen in Ungarn sprechen Ungarisch.)
Tvoření označení příslušníků národů (mužská i ženská varianta):
-er
England – Engländer, Engländerin
Italien – Italiener
Amerika – Amerikaner
Spanien – Spanier
Österreich – Österreicher
die Schweiz - Schweizer
-e
Tschechien – Tscheche, Tschechin
Polen – Pole, Polin
Russland – Russe
Finnland – Finne
Estland – Este
Griechenland – Grieche
Irland – Ire
die Slowakei – Slowake
die Türkei – Türke
Frankreich – Franzose, Französin
Ungarn – Ungar, Ungarin
Deutschland – der Deutsche (ein, 0 Deutscher) - die, eine, 0 Deutsche
Další národnosti najdete ZDE.
DOMA:
1) Strana 25 - všechno.
2) Str. 151 a další / 12,15,16,18,19,20.
3) Zopakujte si tvoření německých číslovek 21-1000 (str. 22+24) a procvičte ZDE.
_____________________________________________________________________________________________
6. hodina: 22. října 2020
3. lekce - str. 28-30.
- vysvětleno skloňování podstatných jmen v 1.-4. pádu jednotného čísla - učebnice 34/III
- der Vater – die Mutter – das Kind
- des Vaters – der Mutter – des Kind(e)s
- dem Vater – der Mutter – dem Kind
- den Vater – die Mutter – das Kind
- přivlastňovací zájmena (34/IV)
- sloveso haben (34/I)
- zápor nicht a kein (34/VI)
Vysvětlení některých bodů najdete i v LMS, kde si můžete (musíte) tyto kapitoly i procvičit v jednoduchých cvičeních.
DOMA:
1) Vyplnit tabulku 29/5 a promyslet str. 30.
2) Naučit se slovní zásobu 3. lekce (včetně obrázků na str. 31).
3) Písemně - 154-156 / 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9.
_____________________________________________________________________________________________
7. hodina: 29. října 2020
Rektorské volno - samostudium
- práce s LMS - dokončete alespoň na 90% všechna cvičení v lekcích 1-2, začněte lekci 3,
- využijte on-line podporu k novější verze učebnice ZDE.
_____________________________________________________________________________________________
8. hodina: 5. listopadu 2020
3. lekce - sloveso haben (34/I), skloňování - 1. + 4. pád (34/III, IV) - viz též LMS, množné číslo podstatných jmen (34/VIII).
Učebnice - str. 29-31.
Tvoření množného čísla - určitý člen der-die-das - změní se na univerzální člen die, neurčitý člen ein-eine-ein - v množném čísle zcela odpadává
k podstatnému jménu se připojují koncovky:
-(e)n – Schule, Schwester, Tante, Frau – Schwestern, Frauen - velmi často v rodu ženském
-e – der Tag, der Tisch, der Fisch, der Hund, der Buntstift – die Hunde, die Buntstifte - velmi často v rodu muž. + stř.
0 – Italiener, Lehrer, Bruder, Vater, Mutter, Tochter, Onkel – Brüder, Väter, Mütter, Töchter, Onkel - často muž.+stř.rod - především zakončení na -er, -el.
-er – das Kind, das Feld, das Lied, das Buch – Kinder, Felder, Lieder, Bücher - často v rodu středním - jednoslabičná slova
-s – Video, Kino, Hobby + CD, LKW, Opa, Oma, Uni = CDs, LKWs - typické pro mnohá cizí slova a zkratky nebo zkrácená slova
Podrobněji najdete informace např. ZDE.
A ještě pár vět, které jsme dnes použili:
Wie viel Onkel haben Sie? (Kolik strýčků máte?)
Was ist er von Beruf? = Was macht er?
Er ist Holzfäller (von Beruf). = Er arbeitet als Holzffäller. (als=jako)
wählen = zvolit, vybrat
Manchmal (= někdy) treffen wir uns alle (=všichni).
Ist es wahr? – Ja, es ist wahr. Nein, es ist nicht wahr.
DOMA:
1) Doplnit slovíčka k obrázkům ve cvičení 32/13 - inspiraci hledejte hlavně na str. 230.
2) Pročtěte str. 31-33 - dohledejte si neznámá slova - a naučte se je.
3) Písemně: str. 35 - všechno.
4) Písemně: str. 156 / 12, 13, 14, 15, 16, 17.
5) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 3 - vždy alespoň na 90%.
_____________________________________________________________________________________________
9. hodina: 12. listopadu 2020
3. lekce - dokončení (31-32) - od cv. 11. Procvičování skloňování podst. jmen (1.+4.pád).
DOMA:
1) Vyplňte cvičení 15/33 (tabulka).
2) Písemně: 160-161 / 22, 23, 24, 25 + "ústně" 26.
3) Pročtěte si, jak se v němčině používají modální slovesa - str. 44, v LMS pak Lektion - ZDE.
4) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 3 - vždy alespoň na 90%.
5) Doplňte si také základní znalosti - ZDE.
_____________________________________________________________________________________________
10. hodina: 19. listopadu 2020
4. lekce - od str. 38 - modální slovesa (odborněji pak třeba ZDE). Vysvětlení modálních sloves - viz LMS a učebnice str. 44.
DOMA:
1) Písemně - všechna cvičení na str. 45 + pročíst str. 44.
_____________________________________________________________________________________________
11. hodina: 26. listopadu 2020
Připomenutí přivlastňovacích zájmen
der Sohn - die Tochter - das Auto | |
můj syn – moje dcera – moje auto tvůj – tvoje – tvoje jeho – jeho – jeho |
náš – naše – naše váš – vaše – vaše (oni) jejich – jejich – jejich |
množné číslo (univerzální člen die - u přivl. zájmen se v prvním pádě množ. č. projevuje VŽDY koncovkou -e): moji/mí synové - moje/mé dcery - moje/má auta meine Söhne - meine Töchter - meine Autos |
Vazba es gibt - pojí se vždy se 4. pádem.
Opakování 4. pádu (viz např. v LMS).
Procvičování modálních sloves.
DOMA:
1) Pročtěte si str. 39-41, pokuste se k obrázkům na str. 41 zjistit (text, internet...), co je na nich zobrazeno.
2) Písemně - 162 / 1, 2, 4, 5, 6.
3) Seznamte se se slovní zásobou 4. lekce (str. 231).
_____________________________________________________________________________________________
12. hodina: 3. prosince 2020
4. lekce - od str. 39, Vídeň.
Procvičování modálních sloves + sloveso mögen (mít rád) a tvar konjunktivu (překládáme obvykle jako podmiňovací způsob) od tohoto slovesa ich möchte.
Otázky k textu str. 41 (Wien).
Wann sollen sie (Birgit und Jens) nach Wien fahren?
Möchten Sie nach Wien fahren?
Warum fahren sie nach Wien?
Wer soll das Freizeitprogramm/die Unterkunft u. Verpflegung organisieren?
Was können wir im Wiener Stadtzentrum besuchen?
Wie spricht man in Wien?
Was heißt das Wort „Beisl“?
DOMA:
1) Pročtěte si znovu text na str. 41 a připravte si odpovědi k otázkám k textu - viz výše.
2) Zjistěte, co je na obrázcích (především tento obrázek).
3) Písemně - 164-167 /8, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 20.
4) Připravte si cvičení na str. 45.
5) Doučte se slovní zásobou 4. lekce (str. 231).
6) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 4 - vždy alespoň na 90% + vyzkoušejte si demotest (případné konkrétní dotazy zodpovím v hodině).
_____________________________________________________________________________________________
13. hodina: 10. prosince 2020
4. lekce - dokončení - str. 42-45.
DOMA:
1) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 4 - vždy alespoň na 90% + vyzkoušejte si demotest.
2) Zopakujte si cvičení v "pracovním sešitě", abyste napsali zápočtový test s co nejlepším výsledkem.
_____________________________________________________________________________________________
14. hodina: 17. prosince 2020
Zápočet budeme psát on-line v prostředí LMS. Minimální hranice úspěšnosti pro získání zápočtu - 65%.
V tento den budete mít možnost absolvovat pouze jeden pokus.
Než začnete psát zápočtový test, přihlaste v obvyklém čase do MS Teams, kde dostanete ještě poslední informace.
Heslo pro vstup do testu je jednoslovný název této památky.
Opravné termíny v případě potřeby najdete ZDE.
Termíny během zkouškového období budu dále aktualizovat a doplňovat.