EkF 2. ročník: němčina - (N2a/I) - STŘEDA
Akademický rok 2020/2021
Informace pro mé studenty NĚMČINY na EkF
(výuka ve STŘEDU)
ZIMNÍ SEMESTR
___________________________________________________________________________________________________
1. hodina: 16. září 2020
Úvodní hodina
Seznámení s požadavky k zápočtu:
V hodině jsem připomněl, kde se mluví německy a její příbuznost s dalšími evropskými jazyky. Viz např. ZDE.
Vysvětlil jsem časování sloves v přítomném čase, osobní zájmena, vykání, základní pozdravy. Číslovky 1-20.
DOMA:
1) Obstarejte si učebnici Direkt neu, díl 1 - viz obrázek výše.
2) Seznamte se s významem němčiny a zeměpisem Německa.
3) Str. 11 - vše pročíst a umět přeložit.
___________________________________________________________________________________________________
2. hodina: 23. září 2020
Vzhledem k oznámení přechodu na on-line výuku v tento den výuka neprobíhala.
Další hodiny budou - až do odvolání - probíhat on-line v aplikaci MS Teams.
Pozor - účast na hodinách je povinná a započítává se do Vaší celkové absence v hodinách - viz informace v naší první hodině.
___________________________________________________________________________________________________
3. hodina: 30. září 2020
1. lekce - dokončení. Slovesa haben + sein, slovosled v ozn. větě i v otázce.
DOMA:
1) Písemně - str. 15 - vše.
2) Písemně - str. 142-147 / 1,3,4,5,8,9,12,16,17.
3) Promyslete si odpovědi ke cv. 147/18.
4) Začněte si procvičovat němčinu v e-learningu, který pro Vás byl vytvořen v LMS. Měli byste zvládnout Lektion 1 - vše tak dlouho, dokud nebude na 100% - ZDE.
5) Procvičujte on-line ZDE.
6) Zkuste vyřešit ZDE (opakování 1. lekce).
_____________________________________________________________________________________________
4. hodina: 7. října 2020
2. lekce - časování slabých a silných sloves, učebnice str. 18-19 a LMS - Lektion 2.
Pročtěte si gramatiku v učebnici na str. 24.
DOMA:
1) Písemně str. 25 / I, II.
2) Písemně str. 148-149 / 1,3,4,5,6,7.
_____________________________________________________________________________________________
5. hodina: 14. října 2020
2. lekce - str. 20. Vysvětlili jsme si, jaký rod mají země a města v němčině:
das většina zemí, světadílů a měst – Tschechien, Deutschland, Österreich, England, Polen, Amerika, Asien, Kamerun... + Ostrava, Freiburg, Korňa, Nová Ves u Nového Města na Moravě, New York, Ouagadougou...
die – die Tschechische Republik, die BRD (=die Bundesrepublik Deutschland), die Schweiz, die Türkei, Slowakei, die Ukraine...
der zatím můžeme vynechat, ale můžete se otestovat ZDE
množné číslo – die USA, die Niederlande, souostroví (např. die Kanarischen Inseln, die Balearen)
Ve větách pak:
DAS: Ich komme aus dem Tschechien.
DIE: Ich komme aus (3.p.) der Schweiz. (jedn.č.) / aus der Tschechischen Republik. (Pocházím z...)
Mn.č.: Ich komme aus (3.p.) den USA. (mn.č.) / den Kanarischen Inseln
Na úvod jsme si řekli také jednu ze základních frází:
Wie geht es Ihnen? (Jak se Vám daří?) - Wie geht es dir? (Jak se ti daří?)
Danke, gut. Super. Toll.(Skvěle.) Es geht. (Jde to.) Nicht gut. Schlecht.
DOMA:
1) Str. 21 - přečíst + umět přeložit 3 krátké texty dole v "bublinách".
2) Písemně - str. 150 a další / 8,9,10.
3) Procvičujte on-line ZDE a v LMS.
4) Zkuste vyřešit ZDE (opakování 1. lekce).
_____________________________________________________________________________________________
6. hodina: 21. října 2020
2. lekce - 22-23 - Leute und ihre Länder + číslovky od 20 výše, slovosled v německé větě.
Slovosled:
Oznamovací věta:
Podmět + určité sloveso + zbytek věty.
Die Menschen in Ungarn + sprechen + Ungarisch.
Zdůrazněné slovo + určité sloveso + podmět + zbytek věty.
In Ungarn + sprechen + die Menschen + Ungarisch.
_______________________________________________________
Tázací věta:
Sloveso + podmět + zbytek?
(Wie +) sprechen + die Menschen + in Ungarn? – Ungarisch.
Sprechen die Menschen in Ungarn Tschechisch? – Nein, (die Menschen in Ungarn sprechen Ungarisch.)
Tvoření označení příslušníků národů (mužská i ženská varianta):
-er
England – Engländer, Engländerin
Italien – Italiener
Amerika – Amerikaner
Spanien – Spanier
Österreich – Österreicher
die Schweiz - Schweizer
-e
Tschechien – Tscheche, Tschechin
Polen – Pole, Polin
Russland – Russe
Finnland – Finne
Estland – Este
Griechenland – Grieche
Irland – Ire
die Slowakei – Slowake
die Türkei – Türke
Frankreich – Franzose, Französin
Ungarn – Ungar, Ungarin
Deutschland – der Deutsche (ein, 0 Deutscher) - die, eine, 0 Deutsche
Další národnosti najdete ZDE.
DOMA:
1) Strana 25 - všechno.
2) Str. 151 a další / 12,15,16,18,19,20.
3) Zopakujte si tvoření německých číslovek 21-1000 (str. 22+24) a procvičte ZDE.
_____________________________________________________________________________________________
7. hodina: 28. října 2020
Státní svátek
_____________________________________________________________________________________________
8. hodina: 4. listopadu 2020
3. lekce - sloveso haben (34/I.), vysvětlení přivlastňovacích zájmen (34/IV. + cvičení na str. 26), slovní zásoba - označení členů rodiny. Hravě najdete ZDE nebo třeba ZDE. Ke cvičení na str. 26 si doplňte mezery ve všeobecném vzdělání :-) - S. Dalí, A. Lindgren, T.J. Berners-Lee...
Učebnice str. 28-29.
Přivlastňovací zájmena:
der Sohn - die Tochter - das Auto | |
můj syn – moje dcera – moje auto tvůj – tvoje – tvoje jeho – jeho – jeho |
náš – naše – naše váš – vaše – vaše (oni) jejich – jejich – jejich |
množné číslo (univerzální člen die - u přivl. zájmen se v prvním pádě množ. č. projevuje VŽDY koncovkou -e): moji/mí synové - moje/mé dcery - moje/má auta meine Söhne - meine Töchter - meine Autos |
DOMA:
1) Písemně: vyplnit tabulku 29/5 - není nutné podle pravdy, ale neopakujte se při vyplňování a u VŠECH podstatných jmen, která si najdete, doplňte i člen. Doplňujte jen slovní spojení - ne celé věty, ty budete pak tvořit v hodině.
2) Písemně: 154-155/1, 2, 3, 5, 6, 7.
3) Písemně: str. 35/1,2,8 (4+5).
3) V LMS vyplňte především cvičení Lektion 1 + 2. Snažte se vždy na min. 90% - tedy dokud nepochopíte danou problematiku.
_____________________________________________________________________________________________
9. hodina: 11. listopadu 2020
3. lekce - sloveso haben (34/I), skloňování - 1. + 4. pád (34/III, IV) - viz též LMS, množné číslo podstatných jmen (34/VIII).
Učebnice - str. 29-31.
Tvoření množného čísla - určitý člen der-die-das - změní se na univerzální člen die, neurčitý člen ein-eine-ein - v množném čísle zcela odpadává
k podstatnému jménu se připojují koncovky:
-(e)n – Schule, Schwester, Tante, Frau – Schwestern, Frauen - velmi často v rodu ženském
-e – der Tag, der Tisch, der Fisch, der Hund, der Buntstift – die Hunde, die Buntstifte - velmi často v rodu muž. + stř.
0 – Italiener, Lehrer, Bruder, Vater, Mutter, Tochter, Onkel – Brüder, Väter, Mütter, Töchter, Onkel - často muž.+stř.rod - především zakončení na -er, -el.
-er – das Kind, das Feld, das Lied, das Buch – Kinder, Felder, Lieder, Bücher - často v rodu středním - jednoslabičná slova
-s – Video, Kino, Hobby + CD, LKW, Opa, Oma, Uni = CDs, LKWs - typické pro mnohá cizí slova a zkratky nebo zkrácená slova
Podrobněji najdete informace např. ZDE.
A ještě pár vět, které jsme dnes použili:
Wie viel Onkel haben Sie? (Kolik strýčků máte?)
Was ist er von Beruf? = Was macht er?
Er ist Ingenieur (von Beruf). = Er arbeitet als Ingenieur. (als=jako)
Ist es wahr? – Ja, es ist wahr. Nein, es ist nicht wahr.
DOMA:
1) Doplnit slovíčka k obrázkům ve cvičení 32/13 - inspiraci hledejte hlavně na str. 230.
2) Pročtěte str. 31-33 - dohledejte si neznámá slova - a naučte se je.
3) Písemně: str. 35 - všechno.
4) Písemně: str. 156-159 / 8, 12, 13, 14, 15, 16, 17.
5) V LMS vyplňte všechna cvičení v 1.-3. - vždy alespoň na 90% - do příští hodiny není nutné mít úplně vše, ale začněte s LMS pracovat.
_____________________________________________________________________________________________
10. hodina: 18. listopadu 2020
Z osobních důvodů musím bohužel dnešní hodinu zrušit. Výuka proběhe opět až 25.11.2020.
_____________________________________________________________________________________________
11. hodina: 25. listopadu 2020
3. lekce - dokončení (31-32, 35). Procvičování skloňování podst. jmen a zájmen (1.+4. pád).
DOMA:
1) Promyslete cv. 14/32 a vyplňte cvičení 15/33 (tabulka).
2) Písemně: 160-161 / 22, 23, 24, 25 + "ústně" 26.
3) Pročtěte si, jak se v němčině používají modální slovesa - str. 44, v LMS pak ZDE.
4) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 3 - vždy alespoň na 90%.
5) Prohlédněte si str. 38-39, přeložte si neznámá slova, aby se Vám pak se cvičeními v hodině lépe pracovalo.
_____________________________________________________________________________________________
12. hodina: 2. prosince 2020
4. lekce (modální slovesa, odborněji pak třeba ZDE).
Vazba es gibt - pojí se vždy se 4. pádem.
Opakování 4. pádu (viz např. v LMS).
DOMA:
1) Pročtěte si str. 39-41, pokuste se k obrázkům na str. 41 zjistit (text, internet...), co je na nich zobrazeno.
2) Písemně - 162-167 / 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 20.
3) Seznamte se se slovní zásobou 4. lekce (str. 231).
_____________________________________________________________________________________________
13. hodina: 9. prosince 2020
4. lekce - dokončení (od str. 39 + str. 45). Téma Vídeň.
Dny v týdnu - str. 42.
DOMA:
1) Doplňte si v rámci přípravy na zápočtový test chybějící cvičení - viz úkoly z předchozí hodiny. Z těchto cvičení byly vybírány otázky do zápočtového testu.
2) V LMS vyplňte všechna cvičení v e-learningu k lekcím 1-4, vždy alespoň na 90% + vyzkoušejte si demotest (u demotestu nebudu kontrolovat Vaši úspěšnost). Tyto testy by Vám měly sloužit k zopakování všeho, co jsme spolu procvičovali, a měly by současně vést k pěknému výsledku u zápočtového testu.
_____________________________________________________________________________________________
14. hodina: 16. prosince 2020
Zápočet budeme psát on-line v prostředí LMS. Minimální hranice úspěšnosti pro získání zápočtu - 65%.
V tento den budete mít možnost absolvovat pouze jeden pokus.
Než začnete psát zápočtový test, přihlaste v obvyklém čase do MS Teams, kde dostanete ještě poslední informace.
Heslo pro vstup do testu je jednoslovný název této památky.
Opravné termíny v případě potřeby najdete ZDE.
Termíny během zkouškového období budu dále aktualizovat a doplňovat.