Jdi na obsah Jdi na menu
 


EkF 2. ročník: němčina - (N2a/I) - STŘEDA

15. 12. 2020

Akademický rok 2020/2021

Výsledek obrázku pro direkt neu

Informace pro mé studenty NĚMČINY na EkF

(výuka ve STŘEDU)

ZIMNÍ  SEMESTR

___________________________________________________________________________________________________

 1. hodina: 16. září 2020

Úvodní hodina

Seznámení s požadavky k zápočtu:

- úspěšnost v písemném zápočtovém testu - více než 65% - lekce 1-4,
- vypracování všech úkolů, které zadám v hodinách - viz postupně níže,
- minimálně 85% aktivní účast ve cvičeních (max. 2 absence).

V hodině jsem připomněl, kde se mluví německy a její příbuznost s dalšími evropskými jazyky. Viz např. ZDE.

Vysvětlil jsem časování sloves v přítomném čase, osobní zájmena, vykání, základní pozdravy. Číslovky 1-20.

DOMA:

1) Obstarejte si učebnici Direkt neu, díl 1 - viz obrázek výše.

2) Seznamte se s významem němčiny a zeměpisem Německa.

3) Str. 11 - vše pročíst a umět přeložit. 

___________________________________________________________________________________________________

 2. hodina: 23. září 2020

Vzhledem k oznámení přechodu na on-line výuku v tento den výuka neprobíhala.

Další hodiny budou - až do odvolání - probíhat on-line v aplikaci MS Teams.

Pozor - účast na hodinách je povinná a započítává se do Vaší celkové absence v hodinách - viz informace v naší první hodině.

___________________________________________________________________________________________________

 3. hodina: 30. září 2020

1. lekce - dokončení. Slovesa haben + sein, slovosled v ozn. větě i v otázce.

DOMA:

1) Písemně - str. 15 - vše.

2) Písemně - str. 142-147 / 1,3,4,5,8,9,12,16,17.

3) Promyslete si odpovědi ke cv. 147/18.

4) Začněte si procvičovat němčinu v e-learningu, který pro Vás byl vytvořen v LMS. Měli byste zvládnout Lektion 1 - vše tak dlouho, dokud nebude na 100% - ZDE.

5) Procvičujte on-line ZDE.

6) Zkuste vyřešit ZDE (opakování 1. lekce).

_____________________________________________________________________________________________

 4. hodina: 7. října 2020

2. lekce - časování slabých a silných sloves, učebnice str. 18-19 a LMS - Lektion 2.

Pročtěte si gramatiku v učebnici na str. 24.

DOMA:

1) Písemně str. 25 / I, II.

2) Písemně str. 148-149 / 1,3,4,5,6,7.

_____________________________________________________________________________________________

 5. hodina: 14. října 2020

2. lekce - str. 20. Vysvětlili jsme si, jaký rod mají země a města v němčině:

das většina zemí, světadílů a měst – Tschechien, Deutschland, Österreich, England, Polen, Amerika, Asien, Kamerun... + Ostrava,  Freiburg, Korňa, Nová Ves u Nového Města na Moravě, New York, Ouagadougou...

die – die Tschechische Republik, die BRD (=die Bundesrepublik Deutschland), die Schweiz, die Türkei, Slowakei, die Ukraine...

der zatím můžeme vynechat, ale můžete se otestovat ZDE

množné číslodie USA, die Niederlande, souostroví (např. die Kanarischen Inseln, die Balearen)

Ve větách pak:

DAS: Ich komme aus dem Tschechien.

DIE: Ich komme aus (3.p.) der Schweiz. (jedn.č.) / aus der Tschechischen Republik. (Pocházím z...)

Mn.č.: Ich komme aus (3.p.) den USA. (mn.č.) / den Kanarischen Inseln

 

Na úvod jsme si řekli také jednu ze základních frází:

Wie geht es Ihnen? (Jak se Vám daří?)  - Wie geht es dir? (Jak se ti daří?)

Danke, gut. Super. Toll.(Skvěle.) Es geht. (Jde to.) Nicht gut. Schlecht. 

DOMA:

1) Str. 21 - přečíst + umět přeložit 3 krátké texty dole v "bublinách".

2) Písemně - str. 150 a další / 8,9,10.

3) Procvičujte on-line ZDE a v LMS.

4) Zkuste vyřešit ZDE (opakování 1. lekce).

_____________________________________________________________________________________________

 6. hodina: 21. října 2020

2. lekce - 22-23 - Leute und ihre Länder + číslovky od 20 výše, slovosled v německé větě.

Slovosled:

Oznamovací věta:

Podmět určité sloveso + zbytek věty.
Die Menschen in Ungarn + sprechen + Ungarisch.

Zdůrazněné slovo + určité sloveso + podmět zbytek věty.
In Ungarn + sprechen + die Menschen + Ungarisch.
_______________________________________________________
Tázací věta:

Sloveso podmět zbytek?
(Wie +) sprechen + die Menschen + in Ungarn? – Ungarisch.
Sprechen die Menschen in Ungarn Tschechisch? – Nein, (die Menschen in Ungarn sprechen Ungarisch.)

 

Tvoření označení příslušníků národů (mužská i ženská varianta):

-er
England – Engländer, Engländerin
Italien – Italiener
Amerika – Amerikaner
Spanien – Spanier
Österreich – Österreicher 
die Schweiz - Schweizer

-e
Tschechien – Tscheche, Tschechin
Polen – Pole, Polin
Russland – Russe
Finnland – Finne
Estland – Este 
Griechenland – Grieche
Irland – Ire
die Slowakei – Slowake
die Türkei – Türke 
Frankreich – Franzose, Französin

Ungarn  Ungar, Ungarin

Deutschland – der Deutsche (ein, 0 Deutscher) - die, eine, 0 Deutsche

Další národnosti najdete ZDE.

DOMA:

1) Strana 25 - všechno.

2) Str. 151 a další / 12,15,16,18,19,20

3) Zopakujte si tvoření německých číslovek 21-1000 (str. 22+24) a procvičte ZDE.

_____________________________________________________________________________________________

 7. hodina: 28. října 2020

Státní svátek

_____________________________________________________________________________________________

 8. hodina: 4. listopadu 2020

3. lekce - sloveso haben (34/I.), vysvětlení přivlastňovacích zájmen (34/IV. + cvičení na str. 26), slovní zásoba - označení členů rodiny. Hravě najdete ZDE nebo třeba ZDE. Ke cvičení na str. 26 si doplňte mezery ve všeobecném vzdělání :-) - S. Dalí, A. Lindgren, T.J. Berners-Lee...

Učebnice str. 28-29.

Přivlastňovací zájmena:

der Sohn - die Tochter - das Auto

můj syn – moje dcera – moje auto
mein Sohn – meine Tochter – mein Auto

tvůj – tvoje – tvoje
dein – deine – dein 

jeho – jeho – jeho 
sein – seine – sein 
její – její – její
ihr – ihre – ihr 
jeho – jeho – jeho 
sein – seine – sein 

náš – naše – naše
unser – unsere – unser 

váš – vaše – vaše 
euer – eure – euer 

(oni) jejich – jejich – jejich 
       ihr – ihre – ihr 
       Ihr – Ihre – Ihr 
(Vy) Váš – Vaše – Vaše

množné číslo (univerzální člen die - u přivl. zájmen se v prvním pádě množ. č. projevuje VŽDY koncovkou -e):

moji/mí synové - moje/mé dcery - moje/má auta

meine Söhne - meine Töchter - meine Autos

DOMA:

1) Písemně: vyplnit tabulku 29/5 - není nutné podle pravdy, ale neopakujte se při vyplňování a u VŠECH podstatných jmen, která si najdete, doplňte i člen. Doplňujte jen slovní spojení - ne celé věty, ty budete pak tvořit v hodině.

2) Písemně: 154-155/1, 2, 3, 5, 6, 7.

3) Písemně: str. 35/1,2,8 (4+5).

3) V LMS vyplňte především cvičení Lektion 1 + 2. Snažte se vždy na min. 90% - tedy dokud nepochopíte danou problematiku.

_____________________________________________________________________________________________

 9. hodina: 11. listopadu 2020

3. lekce - sloveso haben (34/I), skloňování - 1. + 4. pád (34/III, IV) - viz též LMS, množné číslo podstatných jmen (34/VIII).

Učebnice - str. 29-31.

Tvoření množného čísla - určitý člen der-die-das - změní se na univerzální člen die, neurčitý člen ein-eine-ein - v množném čísle zcela odpadává

k podstatnému jménu se připojují koncovky:

-(e)n – Schule, Schwester, Tante, Frau – Schwestern, Frauen - velmi často v rodu ženském

-e – der Tag, der Tisch, der Fisch, der Hund, der Buntstift – die Hunde, die Buntstifte - velmi často v rodu muž. + stř.

0 – Italiener, Lehrer, Bruder, Vater, Mutter, Tochter, Onkel – Brüder, Väter, Mütter, Töchter, Onkel - často muž.+stř.rod - především zakončení na -er, -el.

-er – das Kind, das Feld, das Lied, das Buch – Kinder, Felder, Lieder, Bücher - často v rodu středním - jednoslabičná slova

-s – Video, Kino, Hobby + CD, LKW, Opa, Oma, Uni = CDs, LKWs - typické pro mnohá cizí slova a zkratky nebo zkrácená slova

Podrobněji najdete informace např. ZDE.

A ještě pár vět, které jsme dnes použili:

Wie viel Onkel haben Sie? (Kolik strýčků máte?)
Was ist er von Beruf? = Was macht er?
Er ist Ingenieur (von Beruf). = Er arbeitet als Ingenieur. (als=jako)

Ist es wahr? – Ja, es ist wahr. Nein, es ist nicht wahr.

DOMA:

1) Doplnit slovíčka k obrázkům ve cvičení 32/13 - inspiraci hledejte hlavně na str. 230.

2) Pročtěte str. 31-33 - dohledejte si neznámá slova - a naučte se je.

3) Písemně: str. 35 - všechno.

4) Písemně: str. 156-159 / 8, 12, 13, 14, 15, 16, 17.

5) V LMS vyplňte všechna cvičení v 1.-3. - vždy alespoň na 90% - do příští hodiny není nutné mít úplně vše, ale začněte s LMS pracovat.

_____________________________________________________________________________________________

 10. hodina: 18. listopadu 2020

Z osobních důvodů musím bohužel dnešní hodinu zrušit. Výuka proběhe opět až 25.11.2020.

 

_____________________________________________________________________________________________

 11. hodina: 25. listopadu 2020

3. lekce - dokončení (31-32, 35). Procvičování skloňování podst. jmen a zájmen (1.+4. pád).

 

DOMA:

1) Promyslete cv. 14/32 a vyplňte cvičení 15/33 (tabulka).

2) Písemně: 160-161 / 22, 23, 24, 25 + "ústně" 26.

3) Pročtěte si, jak se v němčině používají modální slovesa - str. 44, v LMS pak ZDE.

4) V LMS vyplňte všechna cvičení v lekci 3 - vždy alespoň na 90%.

5) Prohlédněte si str. 38-39, přeložte si neznámá slova, aby se Vám pak se cvičeními v hodině lépe pracovalo.

_____________________________________________________________________________________________

 12. hodina: 2. prosince 2020

4. lekce (modální slovesa, odborněji pak třeba ZDE).

Vazba es gibt - pojí se vždy se 4. pádem.

Opakování 4. pádu (viz např. v LMS).

 

DOMA:

1) Pročtěte si str. 39-41, pokuste se k obrázkům na str. 41 zjistit (text, internet...), co je na nich zobrazeno.

2) Písemně - 162-167 / 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 20.

3) Seznamte se se slovní zásobou 4. lekce (str. 231).

_____________________________________________________________________________________________

 13. hodina: 9. prosince 2020

4. lekce - dokončení (od str. 39 + str. 45). Téma Vídeň.

Dny v týdnu - str. 42.

DOMA:

1) Doplňte si v rámci přípravy na zápočtový test chybějící cvičení - viz úkoly z předchozí hodiny. Z těchto cvičení byly vybírány otázky do zápočtového testu.

2) V LMS vyplňte všechna cvičení v e-learningu k  lekcím 1-4, vždy alespoň na 90% + vyzkoušejte si demotest (u demotestu nebudu kontrolovat Vaši úspěšnost). Tyto testy by Vám měly sloužit k zopakování všeho, co jsme spolu procvičovali, a měly by současně vést k pěknému výsledku u zápočtového testu.

_____________________________________________________________________________________________

 14. hodina: 16. prosince 2020

Řádný termín pro vykonání zápočtu
 
LMS je nutné mít vyplněna všechna cvičení z lekcí 1-4 - vždy alespoň na 90%.

Zápočet budeme psát on-line v prostředí LMS. Minimální hranice úspěšnosti pro získání zápočtu - 65%.

V tento den budete mít možnost absolvovat pouze jeden pokus. 

Než začnete psát zápočtový test, přihlaste v obvyklém čase do MS Teams, kde dostanete ještě poslední informace. 

 Heslo pro vstup do testu je jednoslovný název této památky.

Opravné termíny v případě potřeby najdete ZDE.

Termíny během zkouškového období budu dále aktualizovat a doplňovat.