Jdi na obsah Jdi na menu
 


EkF 2. ročník: ruština - STŘEDA 2019/20

22. 5. 2020

Akademický rok 2019/2020

Informace pro mé studenty ruštiny ve středu

(výuka v 16:00)

 

 LETNÍ  SEMESTR

 

 

studenti, kteří dostanou zápočet pravděpodobně v prvním termínu

 

 _________________________________________________________________________

1. hodina 12. února 20202
V hodině jsme se zabývali  8. lekcí. Připomněl jsem názvy několika příslušníků národů (především Čech, Slovák, Rus, Němec, Angličan...)  a upozornil na tvoření jména po otci - viz ZDE doporučuji přepnout na jiný jazyk než češtinu, kde je bohužel málo informací.
Vysvětlil jsem v hodině základy časování ruských sloves - začali jsme slovesy tzv. I. časování (viz str. 84). Prostudovali jsme celou str. 78-79 - včetně čtení.

 DOMA:

1) V učebnici písemně cv. - 83/5,6  (8. lekce).

2) Naučte se celou slovní zásobu, začněte pomalu i s frázemi pod slovíčky - 8. lekce.

3) Nainstalujte si ruskou klávesnici  do svého PC: informace najdete ZDE.

 _________________________________________________________________________

 2. hodina 19. února 2020

Dokončili jsme 8. lekci (opakování časování sloves, sloveso být - str. 83).

DOMA:

1) Naučit se číst a překládat str. 87.

2) Písemně - cv. 13,14/86, do učebnice doplňte cv. 1,2/90.

3) Naučte se celou slovní zásobu - 8. lekce+9. lekce.

4) Připravte si odpověď na otázky Kde pracuje váš otec/Vaše matka? Jaké mají povolání? Kolik máte roků? (číslovky - viz str. 505-506)

Мой папа - директор. Моя мама - доктор. Мне двадцать один год / двадцать; два года / двадцать лет.)

5) Nainstalujte si ruskou klávesnici  do svého PC: informace najdete ZDE.

 _________________________________________________________________________

 3. hodina 26. února 2020

9. lekce (budoucí čas, časování sloves typu идти - str 94).

DOMA:

1) Písemně cv. 5,6,8/ 91-93.

2) Zopakovat si slovní zásobu 9. lekce.

3) Písemně vyčasovat všechna slovesa na str. 92 pod tabulkou (звать, брать, жить...).

_________________________________________________________________________

 4. hodina 4. března 2020

9. lekce -  vazba у меня есть - str. 93.

DOMA:

1) Písemně cv. 11/95.

2) Připravit si ústně 18,19/97.

_________________________________________________________________________

 5. hodina 11. března 2020

Vzhledem k opatřením v souvislosti s příkazem rektora zadávám v rámci domácí přípravy následující úkoly:

1) Zkontrolujte si, zda máte všechny úkoly - viz výše.

2) Zopakujte si na str. 93-95 překlad slovesa "!mít" - soustřeďte se i na zápor.

3) Zpracujte písemně cvičení 94/9, 10b, 12. Správnost cv. 12 si ověřte pomocí audionahrávky.

4) Naučte se překládat věty ze cvičení 95/13 - zkontrolujte si správnost v klíči.

5) Doplňte cv. 15 a 16 v učebnici - u cv. 15 si ověřte správnost pomocí audionahrávky.

6) Pusťte si video https://www.youtube.com/watch?v=gSi20jZpbks

zde si zopakujete překlad slovesa "mít". Nová slova z videa si vypište k domácímu úkolu a naučte se je.

_________________________________________________________________________

 6. hodina 18. března 2020

Vzhledem k opatřením v souvislosti s příkazem rektora zadávám v rámci domácí přípravy následující úkoly:

v LMS jsem pro Vás připravil materiály ke stažení - v tématu 5.

1. Otevřete si v LMS 8. lekci - nejprve si zkuste vyčasovat všechna slovesa v úvodu lekce. Pak si "ústně" zkuste přeložit věty ze cv. 2

2. Podobně 9. lekce - nejprve si zopakujte v úvodu slovesa (překlad, časování) a pak zkuste "ústně" cv. 2.

3. 9. lekce v LMS - písemně sepište cv. 2 a) + 2 b) podle vzoru:

У вас есть брат - Нет, у меня нет брата.

У вас есть телевизор? - Нет, у меня нет телевизора.

...

У тебя новый телевизор? - Нет, не новый, а старый.

У тебя большой компьютер? - Хет, не большой, а небольшой.

4. Písemně zpracujte cv. 3a+b z 9. lekce (z LMS).

5. Písemně zpracujte odpovědi na otázky z učebnice - 97/18.

6. 10. lekce - poslechněte si úvodní texty ze str 98-99 a poté si je zkuste číst a překládat. 

7. Naučte se slovíčka a číslovky - str. 101-102 (příp. 505-506). Poslechněte si k číslovkám cv. na str. 102-103.

8. Pročtěte si skloňování podstatných jmen ženského rodu (snadné) v jednotném čísle - pozor - podobně jako v češtině mají měkký vzor (неделя) a tvrdý vzor (школа) - str. 103-104. Písemně zpracujte cv. 8/104 v učebnici - přepište do sešitu.

9. Na procvičení skloňování podst. jmen vypracujte písemně cv. 1 v 10. lekci v LMS.

_________________________________________________________________________

 7. hodina 25. března 2020

Vzhledem k opatřením v souvislosti s příkazem rektora zadávám v rámci domácí přípravy následující úkoly:

10. lekce - dokončete lekci až do konce - tzn. seznamte se s tzv. 2. časováním - str. 104 - všimněte si, že se liší v samohlásce v kmeni (е - и) a odlišnost v 3. osobě množného čísla (1. časování - ут/ют, 2. časování - ат/ят). Porovnejte se str. 92.

Písemně:

1) Ze str. 105 vypište z bodů 2-5 všechna slovesa. Slovesa v infinitivu nejprve přeložte do češtiny a pak vyčasujte krasopisně ve všech osobách jedn. i mn. čísla. Takto vyčasovaná slovesa s vyznačenými přízvuky pak nejlépe oskenujte (.pdf do jednoho souboru), v kritickém případě nafoťte přes telefon a zašlete nejpozději ve středu 1. dubna na můj soukromý e-mail - libor.folvarcny@post.cz jako důkaz toho, že doma pracujete.

2) V učebnici pak písemně zpracujte (do sešitu/na papír) ze str. 105-107 / 9a, 10a,b, 11, 12.

3) Písemně do sešitu zpracujte překlad cv. 2 z 10. lekce z pracovního sešitu - najdete v LMS.

4) Podle str. 10 (Telefonujeme rusky) si přímo do učebnice (vytištěné fotokopie) vepište překlady a přiložte ke svým domácím úkolům.

Ústně

1) Naučte se překlady vět ze cv. 13 / 106.

2) Nainstaljte si do svého PC ruskou klávesnici, abyste mohli psát v azbuce (pokud jste tak již neučinili v 1. semestru). Info ZDE.

_________________________________________________________________________

 8. hodina 1. dubna 2020

Chtěl bych připomenout, že je třeba v termínech odevzdávat stanovené úkoly. Jejich včasné a co nejsprávnější (pokud je moc chyb, zasílám k opravě) splnění je PŘEDPOKLADEM pro získání zápočtu. O jeho formě se včas dozvíte, ale věřím, že proběhne v květnu nebo v červnu ve škole - v systému LMS. O aktuálním stavu Vás budu později informovat. Zaslání úkolů si eviduji a bez všech splněných úkolů vám zápočet neudělím.

K předchozímu úkolu - většina z vás měla chyby v přízvuku. Pokud si nejste jisti, hledejte na internetu. Např. ZDE stačí vepsat do vyhledávače v azbuce sloveso a objeví se vám všechny jeho tvary, včetně přízvuku.

Vzhledem k opatřením v souvislosti s příkazem rektora zadávám v rámci domácí přípravy následující úkoly:

11. lekce

1) Naučte se číst a překládat úvodní text - využijte audionahrávku - str.108.

2) Napište ke každému řádku v tabulce (108-109) jednoduchou větu podle předepsaných údajů - využívejte zájmeno "ona" a využijte i názvy dnů. Toto cvičení sepište na PC a zašlete i do 8.4. na můj e-mail.

vzor - В понедeльник после обеда она зайдёт в министерство и потом будет ужинать с господином Чапеком.

Во вторник в десять часов...

3) Naučte se slovíčka z 11. lekce.

4) Písemně zpracujte cv. 1, 2, 3, 4, 6, 7 / str. 112-114.

_________________________________________________________________________

9. hodina 8. dubna 2020

Seznamte se s prostředím Discord - bude zde probíhat nově naše výuka formou konferencí (pouze zvuk).

Do svého e-mailu jste právě dostali odkaz, který bude aktivní 24 hodin. Klikněte na odkaz a do prostředí se přihlaste. Můžete si malou aplikaci buď stáhnout nebo lze pracovat o bez stažení. Zatím plánuji, že se budeme scházet ve stejnou dobu, jako během semestru - tedy vždy ve středu 16:00-17:30.

K naší hodině si připravte (doporučuji vytisknout) 11. lekci z pracovního sešitu - budu rád, pokud si ji trochu promyslíte. Připravte si i 11. lekci v učebnici.

_________________________________________________________________________

 10. hodina 15. dubna 2020

16:00

Proběhla 1. on-line hodina přes aplikaci Discord.

Několik z Vás se dnes úspěšně přihlásilo, ty chválím, protože skvěle spolupracovali. Od příštího týdnne je výuka už povinná, proto doufám, že se všichni připojíte. Je vhodné mít sluchátka, abyste nás lépe slyšeli. Abychom se slyšeli, je pak třeba kliknout na "Ruština pro EkF" a tím se do "místnosti" přihlásit.

Doma si vyplňte cvičení, která jsme v hodině probrali + nová cvičení, která si na příští hodinu připravte vyplněná, abyste z úkolů mohli číst.

DOMA:

1) Cv. 8,9, 10,11,12/115-117 - písemně.

2) V pracovním sešitě (v LMS) - všechna cv. na str. 29-30 - písemně.

3) Zopakujte si slovní zásobu z 11. lekce.

4) K vykání si můžete přečíst obecné informace např. ZDE.

5) K minulému času si pročtěte informace ještě  ZDE - najdete tam k minulému času i jednoduchý kontrolní test - vyzkoušejte.

_________________________________________________________________________

 11. hodina 22. dubna 2020

16:00

Proběhla 2. on-line hodina přes aplikaci Discord.

Chválím Vás všechny za připravenost a účast na hodině, jsem rád, že mohla výuka v omezeném režimu alespoň takto proběhnout.

V učebnici jsme opakovali vyjádření minulého času+vykání (str. 115-116) a překlad slovesa "muset" (str. 116).

Zabývali jsme se nově nově časovámím sloves typu уметь (str. 124) a překladem vět typu Umím rusky. Ovládám angličtinu.

Upozornil jsem také na zvratná slovesa - prostudujte si k tomu str. 125-126. Zvratná slovesa jsou názorně vysvětlena také např. ZDE.

DOMA:

1) Vypracujte cv. 3,4 na str. 35 v pracovním sešitě (v LMS).

2) V učebnici vyplňte cv. 123/4,5, 7a,b, 8,9,10.

3) V prac. sešitě pročtěte a promyslete str. 60+61 - 12. lekce - Studium. Cizí jazyky.

4) Pročtěte a naučte se konstrukce na str. 33 v pracovním sešitě (11. lekce).

5) Ke zvratným slovesům si připravte na příští hodinu překlad str. 36 v prac. sešitě.

_________________________________________________________________________

 12. hodina 29. dubna 2020

14:00

Proběhla 3. on-line hodina přes aplikaci Discord.

Opakování II. časování (uč. str. 104), 12. lekce - zvratná slovesa. 

Procvičovali jsme věty typu Umím rusky. Ovládám angličtinu. - Viz str.35 ve cvičebnici.

DOMA:

1) Vypracujte ve cvičebnici (na LMS) na str. 34 cv. 1 a 2.

2) V učebnici 127-129/11,14, 15, 17.

3) Naučte se dokonale číst (a samozřejmě i překládat) rozhovory 128/13 v učebnici + texty na str. 129-130.

4) Poslechněte si audionahrávky k učebnici - máte je na disku v učebnici případně jsem je pro Vás nahrál výjimečně do LMS.

5) Zopakujte si slovní zásobu 12. lekce.

_________________________________________________________________________

 13. hodina 6. května 2020

14:00

Proběhla 4. on-line hodina přes aplikaci Discord.

V hodině jsme opakovali časování zvratných sloves ze 12. lekce a ruksé slovo когда a jeho použití - viz též cvičení v pracovním sešitě.

Četli jsme text v učebnici - 16/129.

DOMA:

1) Ve cvičebnici (na LMS) na str. 37 si zopakujte zvratná slovesa v seznamu nahoře. Pak zpracujte nejlépe písemně cv. 1+2 na str 37.

2) V učebnici si přečtěte a přeložte úvodní text k lekci 12 a 13 (Вы говорите по-русски + У нас трое детей). Budeme společně číst.

3) Poslechněte si audionahrávky k učebnici - máte je na disku v učebnici případně jsem je pro Vás nahrál výjimečně do LMS.

5) Naučte se slovní zásobu 13. lekce.

_________________________________________________________________________

 14. hodina 13. května 2020

14:00

Proběhla 5. on-line hodina přes aplikaci Discord.

13. lekce - číslovky + počítaný předmět po číslovkách . str. 137, skloňování podst. jmen rodu mužského+středního v jedn. čísle - str. 140, zeměpisné pojmy (14. lekce - str. 147).

Společně jsme dělali cv. 5, 9, 10 ze 13. lekce.

DOMA:

1) V učebnici zpracujte následující cvičení: 13. lekce - cv. 6, 11b, 12, 13,14,15,16, 21.

2) V učebnici zpracujte následující cvičení: 14. lekce - 3, 4, 5b, 6, 8, 9, 12.

3) Vyzkoušejte si v LMS demoverzi zápočtového testu.

_________________________________________________________________________

 15. hodina 20. května 2020

14:00

Proběhne 6. on-line hodina přes aplikaci Discord.

Kontrola domácích úkolů z předchozích hodin, zodpovězení dotazů k zápočtu.

DOMA:

1) Dokončení chybějících úkolů.

2) Vyzkoušejte si demotesty v systému LMS.

_________________________________________________________________________

 16. hodina 27. května 2020

8:30-9:15

Řádný termín pro vykonání zápočtu.

Zápočet budeme psát on-line v prostředí LMS. Minimální hranice úspěšnosti pro získání zápočtu - 65%. Test bude spuštěný po omezenou dobu, v tento den budete mít možnost absolvovat pouze jeden pokus.